خلاصة:
هر اندازه شاگردان در طول زندگی خود تجارب بیشتری به دست آورده باشند، بهتر و با موفقیت بیشتری
قادر خواهند بود تا ادراکات خود را افزایش دهند. رسانه های آموزشی به عنوان وسیله ای در صورتی که به
صورت مناسب انتخاب شده و به طور مدبرانه و صحیح در اختیار دانش آموزان قرار داده شود می تواند
امکانات بیشتری را در اختیار دانش آموزان و فراگیران قرار دهد. رسانههای آموزشی به تمامی تجهیزات و
امکاناتی اطلاق میشود که میتوانند در محیط آموزشی شرایطی را به وجود آورند که در آن شرایط،
یادگیری بهتر، با دوام تر و موثرتر صورت بگیرد. این گونه امکانات شامل وسایل (ابزار و آلات الکتریک)
مواد (ورقه شفاف، فیلم و غیره) و موقعیتهای آموزشی (نمایش ، گردش علمی) است. از این رو در این
مقاله سعی بر آن شده است تا با معرفی رسانههای آموزشی نقش آنها در فرایند یاد دهی و یادگیری دانش
آموزان بررسی قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناخت مهمترین راه کارهای استفاده از فضای مجازی در
تدریس و یادگیری موثر در آموزش تدوین شده است. با توجه به این هدف در این مطالعه از روش تحلیل
محتوای اسناد استفاده شده است. با اتکا به منابع و اسناد، مقوله محوری تعیین و از طریق برقراری ارتباط
میان مقوله محوری و مقوله فرعی و مفاهیم نظریه زمینه ای تدوین و طراحی شده. براساس یافتههای
پژوهش بر مبنای نظریه که از اسناد و منابع نظری بدست آمد مهم ترین موانع به ترتیب اهمیت، نبود
امکانات فنی مناسب، عدم زیر ساخت های آموزشی و شناخت ناکافی اساتید به دست آمد و مبتنی بر آن
راهبردهای سه گانه ای تدوین شد که از میان این راهبردها کسب مهارت های فنی مهم ترین راهبرد و
برقراری تعامل پویا در تدریس و مهارتهای شناختی مرتبط با شبکه های اجتماعی در اولویت دوم و سوم
قرار داشت. که با توجه به این مهم و در پرتو شناسایی موانع و راهبردهای به کارگیری شبکه اجتماعی در
آموزش می توان به بهبود مهارتهای تدریس و یادگیری دست یافت
ملخص الجهاز:
به طور کلي فرض ميشود که اين گزارشات مثبت رضايت کافي را براي انتخاب شبکه اجتماعي در آموزش را فراهم ميکند و گرايش دانشگاه ها به فضاي مجازي و انتخاب آن ها به عنوان يک مکانيسم ارتباطي و استفاده از قابليت هاي آن براي پيشبرد توان آموزشي و پژوهشي آن ها، استفاده از فضاي مجازي در توسعه آموزش و دانش را تبديل به يک ضرورت کرده است .
ــ در نتيجه يادگيري اين آموزش ها که جملگي بر اثر امکان يادگيري اجتماعي حاصل از استفاده از رسانه هاي جمعي است ، شخص با جامعه پيام فرست همنوا و همرنگ شده ، ارزش ها و هنجارهاي مذکور را دروني کرده و به نظم جامعه مورد نظر کمک ميکند.
وي معتقد است ، همانطور که از واژه رسانه بر مي آيد، رسانه هاي جمعي از چند لحاظ ميانجي هستند: يکي اينکه غالباً ميان ما به عنوان دريافت کننده و آن بخش از تجربه بالقوه اي که خارج از ادراک يا تماس مستقيم ما است ، قرار ميگيرند؛ دوم ممکن است ، ميان ما و ساير نهادهايي که با آن سرو کار داريم (قانون ، صنعت ، دولت و غيره ) قرار گيرند؛ سوم امکان دارد پيوندي ميان اين نهادهاي گوناگون ايجاد کنند؛ چهارم رسانه ها، مجراهايي هستند که توسط آنها ديگران با ما و ما با ديگران ارتباط برقرار ميکنيم و پنجم اينکه غالباً رسانه ها با فراهم آوردن اسباب و لوازم ، به ادراک ما از ساير گروه ها، سازمان ها و رويدادها شکل ميدهند به نظر مک کوئيل " نهاد رسانه به کار توليد، باز توليد و توزيع معرفت به معناي وسيع آن ، يعني نمادهايي يا مرجع هايي معني دار و قابل تجربه در جهان اجتماعي اشتغال دارد.