خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه فراموشی سازمانی با خلاقیت در کارکنان آموزش وپرورش شهرستان
خرامه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی
کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرامه که بالغ بر ٢٦٠ نفر می باشند. که حجم نمونه، با استفاده از
روش نمونه گیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان ١٥٢ نفر انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در
این پژوهش دو پرسشنامه خلاقیت تورنس که میزان خلاقیت را در ابعاد سیالی، انعطافپذیری، بسط،
اصالت و ابتکار ارزیابی میکند و همچنین پرسشنامه فراموشی سازمانی مشبکی و همکاران بود که روایی و
پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت
پذیرفت که در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از
آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد
که بین فراموشی سازمانی با خلاقیت رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. بین فراموشی سازمانی با مولفه های
سیالی، بسط و ابتکار رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. فراموشی سازمانی به طور معنادری قادر به
پیشبینی ابعاد بسط و ابتکار می باشد
ملخص الجهاز:
روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي است که جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرامه که بالغ بر ٢٦٠ نفر ميباشند.
ابزار اندازه گيري در اين پژوهش دو پرسشنامه خلاقيت تورنس که ميزان خلاقيت را در ابعاد سيالي، انعطاف پذيري، بسط ، اصالت و ابتکار ارزيابي ميکند و همچنين پرسشنامه فراموشي سازماني مشبکي و همکاران بود که روايي و پايايي ابزار مورد تاييد قرار گرفت .
با توجه به آنچه گفته شد مسئله اصلي پژوهش اين گونه استنباط ميشود که "آيا بين فراموشي سازماني با خلاقيت کارکنان آموزش وپرورش شهرستان خرامه رابطه معناداري وجود دارد؟ " ١-٢ اهميت و ضرورت پژوهش نيروي انساني به لحاظ برخورداري از قدرت انديشه ، خلاقيت و نوآوري بزرگترين داراييهاي هر سازماني محسوب ميشود.
لذا در اين پژوهش تلاش شده است رابطه فراموشي سازماني با ابعاد خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرامه بررسي گردد.
از خلاقيت تعريف -هاي متنوعي ارائه شده است که چند نمونه بيان ميشود: پرسيدن سؤال ؛ حل مسئله از طريق آينده -نگري با هدف به دست آوردن راه حل هاي ابتکاري مناسب براي هر زمينه ؛ داراي دو بخش مهم انگيزه و نياز (ساليستي، ٢٠١٥)؛ ديدگاه هاي جديد و ارزشمند يا رفتارهاي ايجادشده از رابطه بين تفکر و زمينۀ اجتماعي- فرهنگي فرد (سيکزنتميهالي ، ١٩٩٦؛ آمابيلي، ١٩٨٣)؛ فرايند حساس شدن به مسايل ، کمبودها، شکاف در دانش ، ناهماهنگيها و غيره ؛ مشخص کردن مشکل ؛ جست وجوي راه حل ؛ حدس زدن ، فرضيه سازي و آزمايش فرضيات و در نهايت ، ابلاغ نتايج (تورنس ، ١٩٦٥).
١-٢ فرضيه هاي پژوهش : بين فراموشي سازماني با خلاقيت آموزش وپرورش شهرستان خرامه رابطه معناداري وجود دارد.