خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی چالشها و مشکلات آموزش مجازی در حوزه آموزش وپرورش از
دیدگاه معلمان بود. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر ٧ نفر از معلمان مدارس ابتدایی (دخترانه و
پسرانه) شهرستان مه ولات بود که با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی، نمونه گیری هدفمند و مصاحبه
نیمه ساختار یافته انجام شد و پس از مصاحبه هفتم اشباع نظری حاصل گردید. داده ها با استفاده از روش
کدگذاری تحلیل شد. نتایج پژوهش چالش های آموزش مجازی را در ٥ محور اصلی ضعف زیر ساختی،
عدم وجود نظم، عدم بروز خلاقیت، عدم وجود ارزشیابی صحیح و عدم رشد مهارت اجتماعی نشان داد.
در آموزش مجازی امکان دسترسی به اینترنت برای همگان وجود ندارد و هزینه اینترنت بالاست. در این
نوع آموزش به دلیل عدم وجود امکانات کافی (گوشی، تبلت، آیپد و. . . .) برای شرکت در کلاس های
مجازی در خانواده به علت عدم توانایی خانواده در تهیه آنها یا حضور بیش از یک دانش آموز در خانواده
سبب ایجاد بینظمی در برگزاری کلاسها شده است. محیط مدرسه در پرورش خلاقیت و رشد
مهارت های اجتماعی دانشآموزان نقش مهمی ایفا می کند حذف فضای رقابت و تعامل بین دانش آموزان در
فضای مجازی امکان پرورش خلاقیت و رشد مهارتهای اجتماعی را تضعیف کرده و همچنین در فضای
مجازی به علت نبود ارتباط چهره به چهره و کمک کردن والدین به فرزندان نمی توان ارزشیابی درستی از
دانش آموزان داشت.
ملخص الجهاز:
ظهورشبکه هاي ارتباطي گسترده از قبيل اينترنت در کنار ابزار و امکانات آموزشي پيشرفته باعث تحول در روش هاي آموزشي شده است و اين مکان را فراهم کرده است تا بتوان طيف وسيعي از جويندگان علم را در نقاط مختلف واز فواصل دور و نزديک تحت پوشش شبکه آموزشي در آورد و بدون نياز به شرکت در کلاس هاي حضوري آموزش هاي علمي و تخصصي را به مرحله اجرا درآورد و اين روش آموزشي نوين که از آن به عنوان آموزش الکترونيکي e_learning() مجازي ياد ميشود از پيشرفته ترين روش آموزشي در دنياي امروز مطرح است و از انواع فناوريهاي پيشرفته نظير شبکه اينترنتي ، بانک هاي اطلاعاتي، مديريت دانش و غيره بهره ميبرد.
پژوهش اعتضادي و ديگران با عنوان «بررسي مشکلات مراکز آموزش از راه دور از ديدگاه معلمان و دانش آموزان شهر اصفهان » نشان داد که از نظر دانش آموزان وجود موانع مربوط به فناوري اطلاعات ، برنامه ريزي درسي و همچنين موانع اداري و مالي اجراي کار آمد اين دوره را با مشکل مواجه ساخته است .
٣-٢- عدم وجود نظم در آموزش مجازي يافته هاي اين پژوهش نشان داد که جايگزين شدن آموزش از راه دور به جاي آموزش در مدرسه باعث ايجاد بي نظمي در برگزاري کلاس ها و عدم کنترل معلم بر کلاس درس شده است .
يافته هاي به عمل آمده از اين پژوهش نشان داد يکي ديگر از مشکلات آموزش از راه دور عدم بروز خلاقيت در دانش آموزان است .