خلاصة:
بررسی روشهای فرصتشناسی و ورود به بازارهای بینالمللی ازجمله مهمترین زمینههای پژوهشی در حوزۀ بازرگانی بینالملل محسوب میگردد که البته در رابطه با شرکتهای خارجی فعال در ایران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. پرداختن به این موضوع به ویژه در شرایط بعد از توافقنامۀ برجام از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. این مقاله درصدد است تا یک مطالعۀ موردی تطبیقی میان روشهای فرصتشناسی شرکتهای کوچک و متوسط از چهار کشور برگزیده در ایران را به انجام برساند. به این منظور بعد از مرور مختصری روی ادبیات موضوع، شش سؤال کلیدی تحقیق تبیین شده و با یک رویکرد کیفی 44 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با مدیران و نمایندگان شرکتها از کشورهای برگزیده انجام شده است. سپس دادههای گردآوری شده با استفاده است روش تحلیل تم آنالیز شده و تمهای اصلی در مصاحبهها استخراج و در ادامه با ترسیم پروفایل فرصتشناسی شرکتها به تفکیک هر کشور امکان مقابله و مقایسه میان الگوهای رفتاری شرکتها به تفکیک هر کشور و مؤلفه های آن فرآهم شده است. بر اساس نتایج تحقیق اغلب شرکتهای مورد مطالعه فرایند فرصتشناسی خود را با شرکت در نمایشگاهها و/یا اعزام هیأت به ایران آغاز کردهاند لیکن برحسب 6 مؤلفه از جمله شرایط صنعتی شرکت و کشور میهمان، میزان قرابت فرهنگی و وضعیت شبکهسازی مسیرهای متفاوتی را ادامه دادهاند. تحقیق پیش رو میتواند جهت تحلیل و آسیبشناسی ابتکارات توسعۀ تجارت میان ایران و سایر کشورهای هدف تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
Investigating entry modes and methods of international companies are among common research topics in international business. However, this issue has been less noticed regarding international companies in Iran. Analyzing international companies' behaviors in Iran become more important mainly after nuclear agreement between Iran and world powers(P5+1) on 14 July 2015. This paper is aiming to do a cross-case analysis on entry modes of small and medium enterprises from four selected countries in Iran. In this regard first, we reviewed the literature and provided a primary framework in the form of 6 questions to map opportunity recognition and entry modes of foreign SMEs. Then, we conducted 44 semi-structured interviews, extracted main themes and constructed a set of tables and figures to compare foreign SMEs and map opportunity profiles divided by countries of origin. With regard to these comparisons and contrasting we found out 6 factors(including. home/host industrial structure, cultural closeness and networking conditions) that had determined different opportunity recognition behaviors among SMEs. Present research could be replicated by future researches for analyzing and developing trade with target countries.
ملخص الجهاز:
نگاشت رفتار و روش هاي فرصت شناسي کسب وکارهاي کوچک و متوسط خارجي در ايران ؛ مطالعه موردي فرانسه ، آلمان ، چين و ترکيه احسان سلطاني فر١، منوچهر انصاري *٢ و هاشم آقازاده 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٢/١٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٣/١١ چکيده بررسي روش هاي فرصت شناسي و ورود به بازارهاي بين المللي ازجمله مهم ترين زمينه هاي پژوهشي در حوزة بازرگاني بين الملل محسوب مي گردد که البته در رابطه با شرکتهاي خارجي فعال در ايران کمتر مورد بررسي قرار گرفته است .
García-Cabrera and García-Soto; Macpherson, Jones, and Zhang; Chandra, Styles, and Wilkinson; Baron, 2006; Baron and Ensley; Grégoire, Barr and Sheph 10.
در حقيقت به سبب تمرکز تجارت فرانسه بر شرکت هاي بزرگ نظير توتال يا ايرباس ، سازمان هاي عضويت کسب وکار(BMOها) در اين کشور کمتر در رابطه با فرصت شناسي بين المللي مورد توجه قرار گرفته اند.
Analyzing International Opportunity Recognition Profiles: The Case of Iran, Journal for International Business and Entrepreneurship Development )JIBED(, 9 )4(: 379-397.
A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition: insights on influencing factors’, International Entrepreneurship Management Journal, 12 )2(: 1–42.
Identifying the elements of entrepreneurial opportunity constructs: recognizing what scholars are really examining’, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17 )4(: 240–255.
An entrepreneurial network evolving: patterns of change’, International Small Business Journal, 28 )4(: 315–337.
International opportunity recognition among small and medium-sized family firms’, Journal of Small Business Management, 49 )3(: 490–514.