خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به این ترتیب که آزمودنیهای گروه آزمایش، تحت آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی)، به مدت 10 جلسه قرار گرفتند و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پذیرش اعتیاد وید و تسلط بر خود تانجی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط آزمون آماری تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش تسلط بر خود و کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان میشود. بنابراین فراگیری آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد دانشآموزان دارد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of life skills training (critical thinking) on self-mastery and attitudes toward drug use in high school students. The quasi-experimental research design is a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population was female high school students in District 4 of Tabriz in the academic year 2019-2020, from which 30 people were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental groups (15 people) and control group (15 people) Were replaced. Thus, the subjects in the experimental group were trained in life skills (critical thinking) for 10 sessions and the control group did not receive any training. Wade Addiction Acceptance Scale and Tangier Self-Mastery were used to collect data. Data were analyzed by analysis of covariance. The results showed that life skills training (critical thinking) have an effect on self-mastery and attitudes toward drug use in students. In fact, life skills training increases self-mastery and reduces students' positive attitude towards drug use. Therefore, learning life skills training has an important role in self-mastery and students' attitudes toward substance use.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) در تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان تأثیر دارد.
درواقع، آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش تسلط بر خود و کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان می شود.
آموزش مهارتهای زندگی (life skills training) برای جلوگیری از سوءمصرف مواد در نوجوانان برنامۀ پیشگیری اولیۀ مؤثری است که روی عوامل خطرساز و محافظتکنندۀ مرتبط با مصرف مواد تمرکز دارد و بهخوبی مهارتهای اجتماعی و شایستگی شخصی را افزایش میدهد (Botvin and Griffin 2008).
همانطورکه در جدول 2 مشاهده میشود، آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) باعث افزایش میانگین نمرات در پسآزمون متغیر تسلط بر خود و کاهش میانگین نمرات در پسآزمون متغیر نگرش به مصرف مواد در گروه آزمایش شده است، درحالیکه تفاوت چندانی در گروه کنترل وجود ندارد.
درواقع، آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) باعث افزایش تسلط بر خود نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شده، اما این آموزش در گروه کنترل تغییری ایجاد نکرده است.
درواقع، آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) باعث کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شده، اما این آموزش در گروه کنترل تغییری ایجاد نکرده است.
4. بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) در تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دورۀ متوسطه بود.
یافتۀ پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) در تسلط بر خود دانشآموزان تأثیر دارد و باعث افزایش نمرات تسلط بر خود در نوجوانان میشود.