خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی عوامل، موانع و راهکارهای مدیریتی مؤثر در تحقق انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع)می باشد که با روش تحلیلی و استنتاجی انجام شده است.
در این تحقیق پیش از پرداختن به هدف اصلی تحقیق، اهمیت نظم در زندگی، اصول و فنون انضباط مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عوامل، موانع و راهکارهای مدیریتی مؤثر در تحقق انضباط اجتماعی بر مبنای آموزه های تربیتی امام علی (ع)استنتاج و تحلیل شده است.
نتیجه تحقیق نشان می دهد که عواملی که در این تحقیق استنتاج شده و مورد بررسی قرار گرفت، مختص به زمان و دوره امام علی (ع)نمی باشد، بلکه این عوامل برای هر دوره و زمانی قابل اجراست و چنانچه این عوامل و موانع و راهکارها، ملاک و معیار انضباط اجتماعی قرار گیرد، آثار مثبت و سازنده آن در سازمانها و جوامع محقق خواهد شد.
The main purpose of the present study is to investigate Factors, Barriers, and Effective Management Strategies for Implementing Social Discipline Based on Imam Ali's (pbuh) Educational Instructions This is done by analytical and inferential methods In this research, before addressing the main purpose of the research, The importance of order in life and the principles and techniques of discipline have been examined. Then Factors, barriers, and effective management strategies for achieving social discipline Based on the educational teachings of Imam Ali (AS) it has been deduced and analyzed. The research results show that Factors that in this study was deduced and examined, , Is not specific to the time and period of Imam Ali (AS), But These factors applicable to each period of time And if these factors, obstacles and solutions, To meet the criteria of social discipline, Its positive and productive effects will be realized in organizations and communities.
ملخص الجهاز:
براي انضباط اجتماعي نه تنهـا بايد از طريق کار فرهنگي، احترام به قانون و مقررات را به عنوان يک ارزش در وجود افـراد جامعه ، دروني ساخت ، بلکه لازم است از طريق بررسي، مطالعه و شناسايي عوامل مـؤثر بـا اين پديده مهم ، در جهت استقرار و حاکميت انضباط اجتماعي در جامعه يـاري کـرد .
همچنين صمدي (١٣٩٠)در تحقيقي با عنوان « نظـم فـردي و اجتمـاعي و مطالعـه آن در سيره و سخن حضرت علي عليه السلام » نشـان داد کـه ؛ مـديريت زمـان و داشـتن برنامـه از عوامل مؤثر در انضباط اجتماعي است .
روحاني و کريمي (١٣٧٦) در تحقيقي با عنوان « بررسي روش هاي ارتقاي بهره وري در ساعات کار در ارتباط با وجدان کاري و انضباط اجتماعي»، به اين نتيجه رسـيدند کـه ؛ خـود کنترلي، خود رهبري، خود مديريتي و خودگرداني از عوامل مؤثر بـر شـکل گيـري انضـباط اجتماعي معرفي هستند.
بـر ايـن اسـاس مسـأله اصـلي تحقيق نيز شناسايي عوامل ، موانع و راهکارهاي مديريتي مؤثر در تحقق انضباط اجتماعي بـر مبناي آموزه هاي تربيتي امام علي (ع ) مي باشد که با استناد به نهج البلاغه مورد بررسي قـرار مي گيرد.
حضرت علي (ع ) در نظر گرفتن موقعيّت در کارها را به عنوان الگوي عملکـردي صـحيح در جامعه ديني برشمرده و در نامه خود به فرزنـدش امـام حسـن (ع ) در آمـوزش راه و رسـم زندگي به وي، بر بکارگيري اين اصل در تعاملات اجتماعي تأکيد ميفرمايد :«جـايي کـه مـدار کردن درشتي به حساب آيد به جاي مدارا درشتي کن » (نامه ٣١) و در نامـه اي نيـز بـه يکـي از فرماندارانش به اين مطلب اشاره مي کند :« مَا کَانَ الرِّفْقُ أَرَْفقَ وَ اعْتَزِمِْ بالشِّدَّةِ حِينََ لاُ تغْنِي عَنْکَ إَِّلا الشِّدَّةُ»(نامه ٤٦ )؛ در آنجا که مدارا کردن بهتر است مدارا کن ، و درجايي که جز با درشتي کار انجام نگيرد، درشتي کن .