خلاصة:
هدف: هدف از اجرای این تحقیق شناسایی و مقوله بندی عوامل موثر بر شکل گیری دانشجوی کارآفرین در داشگاه می باشد. روش: این پژوهش بصورت آمیخته (کمی و کیفی) اجرا شده است و برای شناسایی عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و برازش مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان بوده و ابزار گردآوری اطلاعات نیز مصاحبه نیمه ساخت یافته و برمبنای آن پرسشنامه محقق ساخته می باشد. با انجام آزمون آلفای کرونباخ کلیه سوالات پرسشنامه بامقدار آلفای 92/ 0 تایید شدند. برای تعیین مقدار کفایت حجم نمونه نیز از آزمون کرویلت بارتلت استفاده شده است. حجم نمونه شامل 228 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان است که 43 درصد یعنی 99 نفر را اساتید زن و 57 درصد یا 129نفر را اساتید مرد تشکیل می دادند. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که عوامل روانشناختی خصوصا عوامل شخصیتی مانند گشودگی به تجربه، همسازی، وظیفه شناسی، برون گرایی و همچنین عوامل آموزشی و عوامل مالی مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری و پرورش دانشجوی کارآفرین می باشند.
The study aimed at the identification and categorization of the factors influencing the formation of entrepreneurship student in the university. The research is utilized a mixed method taking advantage of both qualitative and quantitative data. The respondents were sampled from among zanjan university lectures and to gather the relevant data, interview was used and on its base a questionnaire was developed. Thereafter, an exploratory factor analysis was used to identifying the factors. Using Cronbach's alpha, all questions were confirmed with an alpha value of 0.92. In addition, Bartlett's test was used to determine the sample size adequacy. The sample consists of a total of 228 lecturers from the University of Zanjan, of whom 99 were female (43%), and 129 male (57%). The findings reveal that the crucial factors affecting the fostering of entrepreneurship student in the university include personality factors such as openness, Agreeableness, conscientiousness, Extraversion, financial and educational factors.
ملخص الجهاز:
Aranha & Garcia رضایت اعضاء هیئت علمی در امور آموزشی، پژوهشی، اداری و رفاهی اشاره کرد (فتحیواجارگاه ،١٣٩١) همچنین دوره های آموزشی که دانشگاه ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میکند، بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارد و لذا برنامه های آموزشی دانشگاه ها با نگاهی استراتژیک باید بازاندیشی، بازطراحی و بازآفرینی شوند (غیاثی ندوشن و همکاران ، ١٣٩٤) همچنین ٥ مقوله تحول در نقش دانشگاه ها (پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی، ارتقاء فعالیتهای دانشگاهی و تغییرات مدیریتی عمده برای بهبود کارآفرینی ارائه شده است (مالکپور و دلاور، ١٣٩٤).
ضرورت توجه به عواملی که باعث میشوند دانشجو با تفکر و مشخصه های یک کارآفرین در دانشگاه پرورش یابد و این امر میتواند تا حدی گره گشای مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان باشد و همچنین مراکز آموزش عالی نیز با در نظر گرفتن این عوامل میتوانند برنامه ریزی بهتری برای دانشجویان داشته باشند.
Costa میراندا، فرانچسکو خاویر و همکاران ١ (٢٠١٧) در مقاله خود با عنوان کارآفرینی علمی در دانشگاه های اسپانیا: تجزیه و تحلیل عوامل تعیین کننده قصد کارآفرینی از عواملی همچون هنجارهای ذهنی، گرایش ها و کنترل ادراکی به عنوان عوامل اصلی در قصد کارآفرینانه نام برده است و مؤلفه هایی مانند خلاقیت ، اعتماد به نفس ، تجربه کاری، آموزش و محیط کاری را در این خصوص مؤثر دانسته است .
A comparison study on personality traits based on the attitudes of university students toward entrepreneurship.