خلاصة:
با توجه به اهمیت فرآیند آموزش در حسابداری، بهرهگیری و استفاده از راهبردهای نوین انتقال مفاهیم یاددهی و یادگیری، نقش بیبدیلی را در بهبود این فرآیند و کسب مهارتهای لازم برای فراگیران ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر تحلیل بکارگیری استفاده از بازیهای جدی بهعنوان یک روش اثربخش آموزشی در حسابداری است. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی است که با گردآوری اطلاعات و مطالعه مبانی نظری، به توضیح بازیهای جدی و نقش آموزشی آن در حسابداری پرداخته است. بررسی مطالعات انجام شده در این حوزه نشاندهنده آن است که بازیهای جدی علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به دلیل ایجاد حس تحریککنندگی و به چالشکشیدن آنها برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری حسابداری به شکل گستردهای میتواند مؤثر واقع شود، زیرا با ایجاد یک محیط مجازی همه جانبه، فرصتهای لازم رشد و توسعه شایستگیها و توانایی مختلف در فراگیران را فراهم میآورد. بنابراین، انتظار میرود استفاده از بازیهای جدی نقش بسزایی را در کسب آموزش و مهارتهای لازم برای فراگیران حسابداری در بر داشته باشد.
Given the importance of the accounting education process, the use of new strategies for teaching-learning transfer plays an improving role in education process and acquiring the necessary skills for learners. This paper analyzes the use of serious games as an effective educational method in accounting. The research method is descriptive, with the theoretical foundations of explaining serious games and their educational role in accounting. Serious games in addition to fun and entertainment can be effective in teaching and learning accounting, because by creating a virtual environment provides the opportunity to develop different abilities in learners. Therefore, the use of serious games is expected to play an important role in the training and skills required of accounting students.
ملخص الجهاز:
بررسي مطالعات انجام شده در اين حوزه نشان دهنده آن است که بازي هاي جدي علاوه بر جذابيت و سرگرمي براي فراگيران به دليل ايجاد حس تحريک کنندگي و به چالش کشيدن آنها براي کشف مسئله در آموزش و يادگيري حسابداري به شکل گسترده اي ميتواند مؤثر واقع شود، زيرا با ايجاد يک محيط مجازي همه جانبه ، فرصت هاي لازم رشد و توسعه شايستگي ها و توانايي مختلف در فراگيران را فراهم مي آورد.
با توجه به مطرح شدن بازي به عنوان يک استراتژي آموزش و يادگيري ، استفاده از اين رويکرد ميتواند علاوه بر کسب مهارت ، اثربخشي و استحکام بيشتر فرآيند آموزش ، محيط آموزشي پويايي را ايجاد نمايد که زمينه ساز ادراک پتانسيل هاي بالقوه و بروز استعدادها و خلاقيت و تبيين کننده روابط جديدي ميان ادارک، تفکر و عمل در افراد مختلف است .
بررسي پژوهش هاي انجام شده در خصوص شبيه سازي فرآيندهاي واقعي براي يادگيري با استفاده از رويکرد بازي و سرگرمي در تجارت ، مديريت و حسابداري ، نشان دهنده اثرگذاري عميق در فرآيند يادگيري ، بالابردن مهارت هاي عملياتي ، اعتماد به نفس بيشتر فراگيران ، بروز خلاقيت ، تعامل بيشتر در کار گروهي و ايجاد ذهنيت و نگرش صحيح از فرآيند سيستمي است که به اذعان باتيستا و اوليويرا (٢٠١٩) همراهي فناوري اطلاعات و ارتباطات با اين عرصه تحولي شگرف در عرصه بازي هاي جدي و توسعه روزافزون آن به وجود آورده است .