خلاصة:
کتاب استعمارزدایی در روش در زمرۀ متون ضداستعماری با جهتگیریهایی نسبت به انسانشناسی، تحقیق و علم به قلم تحریر درآمده است؛ از انسانشناسی تا تحقیق و علم تا زمانی که در بطن و گسترۀ حضور استعمار واقع شده بود، از منظر نویسندۀ کتاب نکوهش شدهاند. شواهدی از تحقیقات غیرانسانی استعمارگران بریتانیایی در نیوزیلند روی مائوریها در کتاب ارائه شده است. این کتاب نشان میدهد بنا به مبارزات متعددی که اهالی قبیله مائوری با استعمارگران، امروزه معنای و کاربرد تحقیق متفاوت از گذشته شده است و آنها با آغوش باز به استقبال تحقیق میروند. بنا به این شواهد، آنچه میتوان در مورد این کتاب و در پاسخ به آن خاطرنشان کرد این است که متهم اصلی "تحقیق" نیست بلکه کشورگشاییها و جاه طلبیهای اقتصادی و سیاسی کشورهای استعمارگر است که نام تحقیق و انسان شناسی را تحتالشعاع خود قرار داده است. همواره مائوریها به طور خاص و پلینزیها به صورت کلی از منظر انسانشناسان معرفی و شناسانده میشوند این در حالی است که در این اثر این موضوع وارونه شده است و این زنی از مائوریها است که مینویسد و ثبت میکند و نظر و تحلیل خود را در مورد گذشته و انسانشناسی بیان میکند. اما در این میان آنچه که میتوان در تکمیل آثار اینگونه عنوان کرد نگاه به غرب و یا استعمار در راستای شناخت آن از منظر مائوری است. این مهم در آثار ضداستعماری کمتر مدنظر قرار میگیرد. بسندگی به نوشتن مائوریها از خودشان و زخمهایشان در بهبود اوضاع دخیل خواهد بود اما به هر روی ما را بینیاز از شناخت غرب و استعمار از منظر دقیق و توجه به لایههای ذهنی نمیکند.
The book of Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples was written in anti-colonial texts with orientations toward anthropology, research, and science. From anthropology to science and research was blamed by writer because of using them by colonial system. The author claims that science, research and anthropology have contributed to colonization. Evidences of inhumane research by British colonists in New Zealand on the Maori is presented in the book.This book shows that, in the face of numerous struggles that the Maori tribes have made with the colonists, today the meaning and application of “research” have become different from the past, and they welcomed to “research” with open arms. According to the evidence, the main culprit is not "research" but the economic and political ambitions of the colonial countries that overshadow the name of research and anthropology.The Maoris always in particular and the Polynesians generally are introduced and identified from the perspective of foreign anthropologists, But in this book, she is a Maori woman who writes and records and expresses her opinion and analysis of the past and anthropology. In this book, is not to be seen anti-colonialist view of the West or colonialism in the light of their understanding of the Maori. This issue is less addressed in anti-colonial works. Writing about the Maori themselves and their wounds will help to improve the situation, but it does not require us to understand the West and colonize from a careful perspective and pay attention to the subjective layers.
ملخص الجهاز:
این کتاب نشان میدهد که بنابه مبارزات متعدد اهالی قبیلۀ مائوری با استعمارگران، امروزه معنا و کاربرد تحقیق متفاوت با گذشته شده است و آنها با آغوش باز به استقبال تحقیق میروند.
بنابر این شواهد، آنچه میتوان درمورد این کتاب و در پاسخ به آن خاطرنشان کرد اینکه متهم اصلی «تحقیق» نیست، بلکه کشورگشاییها و جاهطلبیهای اقتصادی و سیاسی کشورهای استعمارگر است که نام تحقیق و انسانشناسی را تحتالشعاع خود قرار داده است.
اما در این میان آنچه میتوان در تکمیل آثار اینگونه بیان کرد، نگاه به غرب یا استعمار درراستای شناخت آن از منظر مائوری است.
2. خلاصهای از کتاب کتاب استعمارزدایی از روش با عنوان فرعی در داخل کتاب تحقیق علمی و مردمان بومی بهقلم لیندا توهیوای اسمیت و با ترجمۀ احمد نادری و الهام اکبری در نشر مترجمان در سال 1393 بهچاپ رسیده است.
نویسنده سه فضای متقاعدساختن مردم مائوری برای حضور در تحقیق، متقاعدکردن جوامع تحقیقاتی مستقل برای جلب مشارکت مائوریها در تحقیق، و درآخر فضای توجه به میراث تحقیقاتی پیشین و قابلیتهای کنونی تحقیق بهخصوص تحقیقات مائوریمحور را مدنظر قرار داده است که از نظر فرهنگی بیخطر محسوب میشود و زیرنظر افراد مُسنی انجام میشود که در ادبیات مائوری به آنها واناو (Whanau) گفته میشود (اسمیت 1393: 238).
خواننده جستهوگریخته چیزهایی از لابهلای متن درمورد جداکردن فرزندان مائوری و گرفتن زمینهایشان (همان: 101) درک میکند، اما کتابی درمورد استعمارزدایی از روشهای تحقیق در جوامع مائوری نیوزیلند نیاز دارد تا به مائوریها بهصورت مستقل بپردازد و تحقیقات انسانشناسانی موردبررسی قرار بگیرد که نویسنده عمیقاً به نقد آنها پرداخته است.