خلاصة:
شرکتها برای بقا، مزیت رقابتی و موفقیت در فعالیتهای صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. در این راستا، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر توانمندیهای شرکت بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی با نقش میانجی انعطافپذیری متمرکز بر بازار است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی ارومیه میباشد که 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد توانمندیهای شرکت (قابلیت بازاریابی، منابع مالی و پیکربندی جغرافیایی) و همچنین انعطافپذیری متمرکز بر بازار (فرایند عملیاتی، فناوری استراتژیک و تولید از طریق قراردادهای فرعی) تأثیر مستقیم و معناداری بر مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی دارد و همچنین نقش میانجیگری انعطافپذیری نیز مورد تأیید قرار گرفت.
Companies need to identify the factors affecting their export performance in order to survive and succeed in export activities. The purpose of this investigating the impact of firm capabilities on export performance and competitive advantage with the mediating role of market-focused flexibility in Urmia export companies. The present research is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it is descriptive of survey type. Also, The statistical population of this study is all companies active in industrial towns of urmia that 150 were selected by simple random sampling method. Also, the questionnaire was used to collect data and Structural Equation Modeling (SEM) was used to analyze data. The results of this study showed that the dimensions of firm capabilities (Marketing capabilities, Financial resources and Spatial configuration) as well as market-focus flexibility (Operational flexibility, Strategic flexibility, Subcontracting volume production) have a direct and positive advantage and export performance, the role of flexibility mediation was also confirmed.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان داد که ابعاد توانمنديهاي شرکت (قابليت بازاريابي، منابع مالي و پيکربندي جغرافيايي) و همچنين انعطاف پذيري متمرکز بر بازار (فرآيند عملياتي، فناوري استراتژيک و توليد از طريق قراردادهاي فرعي) تأثير مستقيم و معناداري بر مزيت رقابتي و عملکرد صادراتي دارد و همچنين نقش ميانجيگري انعطاف پذيري نيز مورد تأييد قرار گرفت .
با توجه به اهميت بارز موضوع توانمنديهاي شرکت و استراتژيهاي انعطاف پذيري مبتني بر بازار در مطالعات روز دنيا در زمينه بازاريابي و شکاف پژوهشي (در پيشينه تجربي با ذکر منبع ارائه شده است ) اين پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده تأثير اين مبحث را بر عملکرد صادراتي و مزيت رقابتي ميسنجد که در ايران مطالعه اي در اين سطح صورت نگرفته است .
در اين راستا؛ مسئله اصلي پژوهش حاضر بررسي تأثير توانمنديهاي شرکت بر عملکرد صادراتي و مزيت رقابتي با توجه به نقش ميانجي انعطاف پذيري متمرکز بر بازار در شرکت هاي صادراتي شهر اورميه است .
با توجه به اهميت بارز موضوع توانمنديهاي شرکت و راهبردهاي انعطاف پذيري مبتني بر بازار در مطالعات روز دنيا در زمينه بازاريابي اين پژوهش با توجه به مطالعات انجام شده تأثير اين مبحث را بر عملکرد صادراتي و مزيت رقابتي ميسنجد که در ايران مطالعه اي در اين سطح صورت نگرفته است .
همچنين توانمنديهاي شرکت با استفاده از نقش ميانجي انعطاف پذيري مبتني بر بازار تأثير معناداري بر عملکرد صادراتي و مزيت رقابتي گذاشته اند.
Building organizational capabilities for managing economic crisis: the role of market orientation and strategic flexibility, Journal of Marketing, 65, 1–28.