خلاصة:
زیارت اربعین حضرت اباعبدالله(ع) که در کلام امام حسن عسکری ,ال از نشانههای شیعه خوانده
زیارتنامه با نگاهی کلامی روشن میکند که موضوعات عقیدتی مطرح شده در آن را میتوان در سه محور
بیان کرد: محور نخست نشانههای امام,(ع) شامل از خاندان امامت بودن, پاکزاد بودن» صاحب میراث
پیامبران (ع)له بودن و داشتن عصمت و برتری وعلم و ایمان و شجاعت؛ محور دوم نقش امام یلک شامل
هدایت کردن مردم و حفظ دین الهی؛ محور سوم وظیفه مردم در برابرامام (ع) شامل تولی و تبریاعتقاد
به حتمی بودن وعده الهی برای یاری امام(ع) همچنین اعتقاد به غیبت و رجعت امامان(ع). البته با کاوشی بیشتر می توان مفاهیم بیشتری را یافت که امید است این راه ادامه یابد.
زیارة الإمام الحسن 7 یوم الأربعین والتی عدها الإمام الحسن العسکری 7من علامات
الشیعة وصلت لنا فی کتب معتبرة وبسند معتبر عن الإمام الصادق 7. دراسة مقاطع من هذه
الزیارة بنظرة کلامیة مکننا من تقسیم المواضیع العقدیة فیها إلی ثلاثة محاور: المحور الأول: علامات
الإمام وتشمل کونه من سالة الأئمة، طاهر المولد، وارث الأنبیاء، یمتلک العصمة والأفضلیة
والعلم والإیمان والشجاعة. المحور الثانی: دور الإمام ویشمل هدایة الناس وحفظ الدین الإلهی.
المحور الثالث: وظیفة الناس فی مقابل الإمام وتشمل التولی والتری، الإعتقاد بحتمیة الوعد
الإلهی فی نصرة الإمام، وکذلک الإعتقاد بغیبة ورجعة الأئمة. وبمزید من البحث یمکن التوصل
لمفاهیم أکثر والذی نأمل فی إستکماله.
Arbaeen Ziyarat of Imam Hossein, which in the words of Imam Hasan Askari, is considered to be of Shias signs, has come to us in a credible and authentic document from Imam Sadiq. The study of parts of this Ziyaratnameh with a theological perspective clarifies that the ideological issues raised in this Ziyaratnameh can be expressed in three axes: The first axis of the signs of the Imam, including the family of Imamate, being legitimate, the owner of the prophets legatee, and having infallibility and supremacy, and knowledge, faith and courage; The second axis is the role of Imam involves guiding people and preserving divine religione; the third axis is the duty of the people towards the Imam, including Tavalli and Tabarri, believing in the certainty of the promise of God for the help of the Imam, and also believing in the occultation and return of the Imams. However, with further exploration, more concepts can be found that hope this way will be continued.