خلاصة:
سازمانها اصولا به منظور دستیابی به اهدافی ایجاد شدهاند که میزان موفقیت در دستیابی به این اهداف ارتباط مستقیم با
نحوه عملکرد کارکنان دارد، بنابراین، ارزیابی عملکرد کارکنان در مدیریت منابع انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار
است. ارزیابی عملکرد با هدف تشخیص نسبی میزان بصیرت، تخصص، دانش، سعی و تلاش، اصلاح، بهبود و تعالی
نیروی انسانی صورت میگیرد که در نهایت باعث بهبود عملکرد فردی و سازمانی میشود. البته موضوع بسیار مهم در
ارزیابی عملکرد تعیین شاخصهای مناسب به عنوان مبنای استاندارد جهت ارزیابی عملکرد است. در بسیاری از سازمانها
ارزیابی عملکرد صورت میگیرد، اما از آنجا که معیارهای لحاظ شده مناسب نمیباشد نتایج بدست آمده از این ارزیابی
ها قابل اطمینان نمیباشد. لذا بدیهی است که قبل از ارزیابی عملکرد در هر سازمانی بایستی ابتدا معیارهای مناسب جهت
ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در آن سازمان شناسایی گشته و سپس مبنای ارزیابی قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش
مورد نظر بررسی ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در دانشگاهها میباشد. لذا سوال پژوهش اینکه ارزیابی عملکرد
اعضای هیات علمی در دانشگاهها چگونه میباشد؟ روش تحقیق از نوع تحلیلی توصیفی میباشد.
Organizations are primarily designed to achieve goals that the degree of success in achieving these goals is directly related to the performance of employees, so the evaluation of employee performance has a special place in human resource management. Performance appraisal is done with the aim of relative recognition of the level of insight, expertise, knowledge, effort, improvement, improvement and excellence of human resources, which ultimately improves individual and organizational performance. Of course, a very important issue in performance appraisal is determining the appropriate indicators as a standard basis for performance appraisal. In many organizations, performance appraisal is performed, but because the metrics are not appropriate, the results obtained from these appraisals are not reliable. The organization is identified and then the basis for evaluation. The main purpose of this study is to evaluate the performance of faculty members in universities. Therefore, the research question is how to evaluate the performance of faculty members in universities? The research method is descriptive analytical.
ملخص الجهاز:
روش و شیوه نوین استفاده از سیستمهای ارزیابی عملکرد (Performance Measurement System) که تنها بر شاخصهای مالی متکی هستند میتواند موجب بروز مشکلاتی برای سازمان شود که برخی از این مشکلات به شرح زیر است: از آنجا که شاخصهای مالی با استراتژیهای سازمان ارتباط پیدا نمیکنند ممکن است با اهداف استراتژیک سازمان تضاد داشته باشند و موجب پدید آمدن مشکلاتی در تدوین استراتژی شوند.
(Ghalayini, Noblea& Crowe, 1997) نواقص و کمبودهای سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد به انقلابی در مدیریت عملکرد منجر شد به طوری که محققان و کاربران به سمت خلق سیستمهای نوین ارزیابی عملکرد حرکت کردند که اهداف و محیط فعلی را مورد توجه قرار دهند و بدینترتیب فرآیندهای ارزیابی متعددی برای استفاده سازمانهای مختلف ایجاد گردید و این مدلها همواره رو به تغییر و توسعه بوده است از طرفی دیگر چالش مهم در این خصوص توجه به امکان پاسخگویی به این سطح از نیازها توسط مدلهای نوین تدوین شده از جمله حسابرسی عملکرد و یا حسابرسی جامع میباشد بطوریکه این سؤال مطرح خواهد شد که آیا در شرایط فعلی که موضوع استفاده از مدلهای کارا و اثربخش در اتخاذ سیستمها در هرکدام از این مدلهای ارزیابی و ممیزی مطرح میباشد آیا ضرورت دارد که سازمانها اقدام به استفاده از مدلها و روشهای موازی و چندباره که هر کدام حداقل در بخش عمدهای از فرآیندها یکسان عمل مینمایند صورت پذیرد یا اینکه با انتخاب یک مدل نهایی بهترین شیوه و مدل جامع را اتخاذ نمود تا یکی از مهمترین مفاهیم ارزیابی عملکردها که همان اثربخشی میباشد را مورد توجه قرار داد.