خلاصة:
منات، لات و عزی از شمار آن دسته از انگارههای جاهلی هستند که در قرآن کریم ذکر شدهاند و در طی تاریخ، توجه قرآنپژوهان از طیفهای مختلف را به خود جلب کردهاند. در حالیکه انگارۀ رایج در مورد ایشان، شناسایی این خدایان جاهلی به مثابۀ بنات الله یا دختران خداوند است؛ در غالب قریب به اتفاق منابع متقدم اسلامی چنین ماهیتدهی مشاهده نمیشود و حتی بنات الله به ملائکه تصریح گردیدهاند. در این مطالعه بناست به بررسی ماهیت این الهگان و ارتباط ایشان با انگارۀ بنات الله بپردازیم و با نظر به منابع پیشاقرآنی و همچنین آیات قرآن کریم، یک بازخوانی انتقادی از منابع متقدم اسلامی انجام دهیم. مهمترین سؤالات ما عبارتند از: منات، لات و عزی در منابع متقدم اسلامی، منابع پیشاقرآنی و قرآن کریم چه کسانی هستند و چگونه معرفی شدهاند؟ ارتباط این خدایان جاهلی با انگارۀ «بنات الله» در هریک از این منابع چیست؟ اقوال نویسندگان نخستین اسلامی چه کمکی به درک ماهیت این الهگان میکند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هرچند در قرآن کریم و منابع پیشاقرآنی صراحتی در تعریف الهگان عربی به مثابۀ بنات الله مشاهده نمیشود اما با نظر به تناقضات و اختلافات موجود در منابع متقدم اسلامی، میتوان وجود این ارتباط را در میان اعراب جاهلی محتمل دانست.
Al-Lat, al-Uzza, and Manat are among the Arabian ideas which are mentioned in the Quran and which, throughout history, have been studied by many scholars. While the common idea is that these goddesses are “daughters of Allah” or “Banat Allah,” in the vast majority of the early Islamic sources, such a identifiation is not attributed to them and even the daughters of Allah have mostly been specified as angels. This study examines the nature of these goddesses and their relationship with the idea of "daughters of Allah". Considering pre-Quranic sources as well as the verses of the Quran, this study conducts a critical reading of the early Islamic literature.The most important questions are as follows: who are al-Lat, al-Uzza, and Manat? How are they introduced in pre-Quranic sources, the Quran, and the early Islamic sources? What is the relationship between these Arabian goddesses and the idea of "daughters of Allah" in each of these sources? And how these sources help us to understand the nature of these deities? The findings of this study indicate that although the Arabian goddesses are not referred to as "daughters of Allah" in the Quran and pre-Quranic sources, given the contradictions and differences in the early Muslims Material, this belief can be considered possible among pre-Islamic Arabs.
ملخص الجهاز:
در حالیکه انگارة رایج در مورد ایشان ، شناسایی این خدایان جاهلی به مثابۀ بنات الله یا دختران خداوند است ؛ در غالب قریب به اتفاق منابع متقدم اسلامی چنین ماهیت دهی مشاهده نمیشود و حتی بنات الله به ملائکه تصریح گردیده اند.
مهم ترین سؤالات ما عبارتند از: منات ، لات و عزی در منابع متقدم اسلامی، منابع پیشاقرآنی و قرآن کریم چه کسانی هستند و چگونه معرفی شده اند؟ ارتباط این خدایان جاهلی با انگارة «بنات الله » در هریک از این منابع چیست ؟ اقوال نویسندگان نخستین اسلامی چه کمکی به درک ماهیت این الهگان میکند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که هرچند در قرآن کریم و منابع پیشاقرآنی صراحتی در تعریف الهگان عربی به مثابۀ بنات الله مشاهده نمیشود اما با نظر به تناقضات و اختلافات موجود در منابع متقدم اسلامی، میتوان وجود این ارتباط را در میان اعراب جاهلی محتمل دانست .
در آیۀ ٢٣، هرچند مستقیما به باورهای مکیان در خصوص توانمندیهای منات ، لات و عزی تصریحی نمیشود؛ اما مضمون آیه گویا به این حقیقت اشاره دارد که نام های مذکور، اسامی بیمسمایی هستند که در پس آنها هیچ قدرتی نهفته نیست و بالتبع آنچه مشرکان از این ایشان انتظار داشتند؛ هرگز از جانب الله ، اذن و حجتی برای ایفای آنها نازل نشده است .
در مجموع و با توجه به توضیحات فوق میتوان دریافت که در سورة نجم ، تصریحی از انتساب منات ، لات و عزی به مثابۀ بنات الله مشاهده نمیشود و برهمین اساس نمیتوان با تأمل در آیات این سوره ، به چنین ماهیت دهی برای الهگان قائل شد.
Encyclopaedia of Quran, Edited by: Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill.