خلاصة:
مقاله حاضر از نوع توصیفی است که با توجه به روش مطالعات کتابخانه ای به رشته تحریری در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی سخت رویی دانش آموزان و افزایش آگاهی تعلیم دهندگان تربیت است. نتایج این مقاله نشان می دهد که سخت رویی دانش آموزان از مولفه هایی تشکیل شده است که این مولفه ها بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان متاثر است لذا باید مورد توجه مربیان قرار گیرید.
ملخص الجهاز:
نتایج این مقاله نشان می دهد که سخت رویی دانش آموزان از مولفه هایی تشکیل شده است که این مولفه ها بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان متاثر است لذا باید مورد توجه مربیان قرار گیرید.
وی اظهار داشته است که سخت رویی بالا نشان های از داشتن شخصیت افراد سالم محسوب میشود که از سه مولفه تعهد ، کنترل و چالش )مبارزهطلبی( تشکیل شده است.
در حمایت از این عقیده یافته ها نشان می دهند که اشخاص سخت رو رویدادهای زندگی را مشابه افراد غیرسخت رو تجربه می کنند، اما این رویدادها را غیراسترس زا ارزیابی کرده و در مورد توانایی خود برای مقابله با آنها خوشبین هستند.
از آنجایی که دانش آموزان به عنوان منبع و امکانات، جزء منابع اساسی جامعه محسوب میشوند و عملکررد آنها میتواند تحت تأثیر عوامل شناختی از جمله سرمایه روانشناختی و سخت رویی روانشناختی قرار بگیرد و همچنین این متغیرها میت وانند تأثیر بسزایی در افزایش عملکرد و بهبود سطح کارایی این افرادداشته باشد )بختیارپور دشت بزرگ و عابدی،1381).
آنها باور سرسختی را به عنوان یک سیستم حیاتی برای حفظ سلامت و عملکرد، در برابر استرس پیشنهاد کردند و فرض کردند که سرسختی از اثرات زیان آور فشار روانی جلوگیری میکند و به این ترتیب شخصیت سرسخت از بیماری های وابسته ای فشار روانی محافظت می کند )جودی ، 1999 ؛ به نقل از مجیدیان،1386).
کوباسا نقش شخصیت را به عنوان یک متغیر و مداخله گر در ارتباط بین استرس و بیماری مورد توجه قرار داده است )کیامرثی و ابوالقاسمی، 1385 ).
Journal of personality and social psychology, 37: 1-11.
Journal of Research in Personality, 41: 221-229.