خلاصة:
امروزه شرکت های بیمه با شناختی که از اهمیت حفظ مشتریان کسب کرده اند ،در جستجوی راهکارهایی مناسب برای حفظ آن ها می باشند .اعتماد یک واژه ی شخصی است که به عنوان اعتقاد به قصد و نیت و خواسته طرف دیگر رابطه تعریف شده و بر اساس شهرت، شخصیت، سیستم ها و فرایندها بنا می شود. زمانی اعتماد افزایش یابد ،حالات انگیزشی مثبتری ایجاد شده،همدلی مشتری افزایش می یابد وبه طور عکس کاهش اعتماد ،اثرمخالف دارد.تعهد با استقرار هنجارهای ارتباطی که شامل انعطاف پذیری و اتحاد ،کارایی روابط متقابل را افزایش می دهد .هدف اصلی پژوهش شناخت تاثیر اعتماد وتعهد وارتباطات بر رفتار نصرف کننده می باشد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی -همبستگی می باشد جامعه ی آماری پژوهش مشتریان بیمه ی دی در شهر ایلام می باشد که اطلاعات به روش میدانی جمع آوری گردید تعداد نمونه ی ۳۸۴نفر وشیوه ی توزیع پرسشنامه بصورت تصادفی برای نتیجه ی یافته ها از نرم افزار spss ورگرسیون چندگانه بهره گرفتیم که نتایج حاصل نشان داد که اعتماد، تعهد و ارتباطات تاثیر مثبت و معنا داری بر رفتار مصرف کننده در شرکت های بیمه ی شهر ایلام دارد.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی پژوهش شناخت تاثیر اعتماد وتعهد وارتباطات بر رفتار نصرف کننده می باشد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی -همبستگی می باشد جامعه ی آماری پژوهش مشتریان بیمه ی دی در شهر ایلام می باشد که اطلاعات به روش میدانی جمع آوری گردید تعداد نمونه ی ۳۸۴نفر وشیوه ی توزیع پرسشنامه بصورت تصادفی برای نتیجه ی یافته ها از نرم افزار spss ورگرسیون چندگانه بهره گرفتیم که نتایج حاصل نشان داد که اعتماد، تعهد و ارتباطات تاثیر مثبت و معنا داری بر رفتار مصرف کننده در شرکت های بیمه ی شهر ایلام دارد.
در تحقیقی با عنوان "بررسی رابطه روش های بازاریابی رابطه مند و رفتار خرید مجدد " در سال (۱۳۹۲) که مورد مطالعه فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی گرگان توسط محمد تقی جلالی گرگان و هرمز مهرانی انجام گرفت و نتایج این تحقیق نشان داد که بین همه روش های به کار گرفته شده با تمایل مشتری به ادامه خرید، رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به مقدار آماره T بدست آمده که برابر با ۶۱۰۰۲ و بزرگتر از ۱٫۹۶ می باشد فرضیه پژوهش مورد تایید قرار می گیرد و می توان چنین استنباط نمود اعتماد تاثیر معنی داری بر رفتار مصرف کننده دارد.
با توجه به مقدار آماره T بدست آمده که برابر با ۸ / ۵۳۱ و بزرگتر از ۱٫۹۶ می باشد فرضیه پژوهش مورد تایید قرار می گیرد و می توان چنین استنباط نمود که تعهد تاثیر معنی داری بر رفتار مصرف کننده دارد.