خلاصة:
به راستی در طراحی الگوی اسلامی چه عنصری را باید به صورت فراگیر در کلیه متغیرات آن،مورد توجه قرار داد و در نبود آن می توان گفت که اسلامی نخواهد بود . این مهم خصوصا از منظر قرآن و حدیث چگونه است ؟ مسائل مذکور سبب شد که با عنوان اپیدمی بهداشت معنوی به بررسی بپردازیم تا به فراگیر کردن رفتارهای معنوی و تقویت اعتقادات ،باورها و امور معنوی درالگوی پیشرفت ایرانی اسلامی کمک نماییم . از طرف دیگر، این پژوهش در صدد است عواملبرون رفت عملی ازبیماریهای معنوی را در الگوی پیشرفت معنوی جامعه ایران ،موردکاوش قرار دهد. این مهم با روش تحلیل ثانویه کیفی برداده های نقلی که برگرفته ازقرآن وحدیث است انجام میشود. یافتهها،حاکی ازآن است که هدف گیری الگو به سمت تقویت امور معنوی از مکانیزمهایی است که تمام فعالیت های بشری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به تعبیر قران رنگ خدایی داشتن فعالیت های بشری در طراحی تمامی متغیرات الگویی از مفروضات اصلی به حساب می آید و این می تواند ، ملاک تفاوت الگوی اسلامی با الگوی غربی باشد . پیشرفت دنیوی جامعه اسلامی نیز با این ملاک دگرگون می شود و اقتصادو اخلاق حرفه ایی مبتنی برنظام اسلامی ، از حالت شی گرایانه و سود آوری و منفعت طلبانه، نسبت به مردم مسلمان تغییر خواهد کرد و الگویی متمایز با نگرش های اومانیستی تدوین خواهد شد . از نوع آوری های این پژوهش ارایه راهکارهای اشراب مکانیزمهای معنوی در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود .
In designing an Islamic model of progress what element should be truly includedextensively in all its variables, without which one can reject it as a non-Islamic model?How is it dealt with in view of the Holy Quran and Islamic traditions? These questionshelped us initiate a s tudy on the spiritual health epidemic for generalization ofspiritual behavior and for helping beliefs and spiritual affairs bloom in Islamic-Iranianmodel of progress. On the other hand, this work intends to look at practical factors tohelp overcome spiritual illness in Iranian society’s model of spiritual progress. This wascarried out through secondary qualitative analysis of the narrative data taken from theHoly Quran and Islamic traditions. Findings show that the model’s target of promotingspiritual affairs is among the mechanisms that will affect all human activities and asthe Holy Quran sugges ts, God-centered human activities in designing all model-basedvariables is accounted as a principal hypothesis; and this can be a criterion for differencebetween Islamic and Wes tern patterns. The material progress of the Islamic society, too,undergoes a dras tic change with this criterion so that economy and occupational ethicsbased on Islamic sys tem will shift away from object-orientation and profiteering towardthe Muslim people and a dis tinctive pattern with humanis tic approaches will be designed.An innovation achieved through this research work is presenting s trategies for feedingspiritual mechanisms in designing Islamic-Iranian model of progress.
ملخص الجهاز:
يعني آيا در طراحي الگوي اســلامي ايراني، عناصري وجود دارد که از منظر قرآني مي بايســت ، به صورت فراگير در کليــۀ متغيرهاي الگو، مورد توجه قرار گيرد و در صورتي که آن عناصر مورد غفلت واقع شود، الگوي مستخرج از آن ، اسلامي نخواهد بود و دوم اينکه چه عواملي از ديدگاه قرآن سبب به خطر افتادن بهداشت معنوي در جامعه خواهد شد.
Oxford( 348 بنا بر اين ، منظور از مفهوم بهداشــت معنوي در طراحي الگوي پيشــرفت اســلامي ، مجموعه موضوعاتي اســت که در ارتباط با چشم داشت ها، هنجارها و ارزش هاي معنوي وحياني اســلام است که توجه به آن ، سبب فراگير شدن بهداشت معنوي در طراحي الگو خواهد شــد و اشــراب آن در مقام عمل ، با کنترل عوامل بيماري زاي معنوي در جامعه ، سبب مي شود که اقشار گوناگون اجتماعي ، به سمت زندگي سالم معنوي هدايت شوند و بهداشت معنوي فراگير گردد.
في محاسن البرقي عنه عن الحسن بن أحمد عن أبان الأحمر عن أبي جعفر الأحول عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السلام قال عروة الله الوثقي التوحيد و الصبغۀ الإسلام (حويزي ،١٤١٥، ج ١،ص ١٣٢) ٍ ٍ ٍ ٍ گسترش بهداشت معنوي در طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ، به گونه ايي است که بين ايمان و عقايد اســلامي دوگانگي ايجاد نمي کند، بلکه با فراگير کردن بهداشــت معنــوي به دنبال تقويت ايمان و اعتقادات مورد نظر اســلام اســت .