خلاصة:
پژوهش حاضر، رابطة ﺑﻴﻦ رهبری توزیعشده و رفتارهای ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران را موردبررسی قرار داده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. بهمنظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدایی مناطق نوزدهگانه آموزشی شهر تهران، نمونهای متشکل از معلمان ابتدایی انتخاب شد. برای گردآوری دادههای این پژوهش از دو پرسشنامه رهبری توزیعشدة ایلمور (2000) و تسهیم دانش ماگوتسی و همکاران (2011) استفاده شده است. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی تکنمونهای مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطة بین رهبری توزیعشده و مؤلفههای آن (فرهنگ مدرسه، تجارب رهبری، تصمیمگیری مشارکتی، چشمانداز مدرسه، ارزیابی و توسعة حرفهای) با رفتارهای تسهیم دانش معلمان مثبت و معنادار است. از بین مؤلفههای رهبری توزیعشده، فرهنگ مدرسه قویترین رابطه را با رفتارهای تسهیم دانش معلمان دارد. نتایج بهدستآمده از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از میان پنج مؤلفه رهبری توزیعشده، مولفة فرهنگ مدرسه بیشترین سهم را در پیشبینی رفتارهای تسهیم دانش معلمان داشته است.
The aim of this research is to investigation the distributed leadership and teacher’s knowledge sharing behaviors in public elementary schools of Tehran city. This way, according to the purpose and nature, functional and cross-correlation... The sample for the present study was multiple clusters selected from amongst the teachers of the public elementary schools (250 teachers). Two separate questionnaires on distributed leadership (Elmer, 2000) and knowledge sharing behaviors (Mogotsi & et. al., 2011) have been used for the collection of data. The collection data were analyzed by usingdescriptive and inferential statistics (Pearson correlation, one-sample t test and multiple linear regressions) .The results indicate that: There were significant relations between distributed leadership with teachers’ knowledge sharing behaviors. Multiple regression analysis show that among distributed leadership dimensions, school culture dimension accounted for the highest degree of variance in knowledge sharing behaviors. Key words: Distributed Leadership style, Knowledge Sharing Behaviors, Elementary Schoolteachers
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان داد، رابطۀ بين رهبري توزيع شده و مؤلفه هاي آن (فرهنگ مدرسه ، تجارب رهبري، تصميم گيري مشارکتي، چشم انداز مدرسه ، ارزيابي و توسعۀ حرفه اي) با رفتارهاي تسهيم دانش معلمان مثبت و معنادار است .
نتايج به دست آمده از تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که از ميان پنج مؤلفه رهبري توزيع شده ، مولفۀ فرهنگ مدرسه بيشترين سهم را در پيش بيني رفتارهاي تسهيم دانش معلمان داشته است.
ازاين رو، تلاش براي بررسي تجربي در اين مورد که آيا بهره گيري مديران مدارس شهر تهران از سبک رهبري توزيع شده به تشويق معلمان براي تسهيم دانش خود در محيط مدرسه منجر مي شود، امري بسيار ضروري است .
با توجه به مسائل مطرح شده ، عمده ترين پرسشي که اين پژوهش به دنبال آن است ، اين است آيا سبک رهبري توزيع شده مديران با رفتارهاي تسهيم دانش معلمان مدارس ابتدايي پسرانه شهر تهران رابطۀ معناداري دارد؟ رهبري توزيعي: در ميان فعاليت هاي انساني هيچ فعاليتي به اندازة مديريت اهميت ندارد؛ زيرا وظيفۀ اصلي مديران در سطح هاي مختلف سازمان ها، طراحي و نگه داري محيط به گونه اي است که در آن افراد بتوانند با صرف کم ترين هزينه و بيشترين بهره وري به صورت گروهي به هدف ها و مقاصد سازمان دست يابند.
Boateng & Agyemang - آيا مؤلفه هاي رهبري توزيع شده توانايي پيش بيني رفتارهاي تسهيم دانش معلمان مدارس ابتدايي پسرانه شهر تهران را دارند؟.