خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب در بخش پیشدبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحلهای برودی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسبوکار بوده که بهموجب نتایج مطالعه رتبهبندی مدارس کسب وکار در سال 2017 که توسط انجمن بینالمللی فایننشال رتبهبندی شده بودند، انتخاب شدند. در این پژوهش، با مراجعه به 30 مدرسه که دارای پیشدبستانی بودند و مصاحبه نیمه ساختمند با هیأت مدیره آنها مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در بخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب مورد شناسایی، تطبیق و تحلیل قرار گرفت. مؤلفههای شناساییشده بین مراکز پیشدبستانی در این کشورها شامل: اهداف آموزشی، فضای یادگیری، جذب و بکارگیری نیروی انسانی توانمند، فضای فرهنگی، تربیتی وهنری، محتوای آموزشی، ارزیابی و نظارت، مرکز یادگیری شبیهسازیشده، گروههای تخصصی آموزشی، مشارکت اولیا، چشمانداز، مأموریت و پژوهش بوده است که با مقایسه و تطبیق، تفاوتها و شباهتها، مدل مطلوب مدارس کسبوکاردربخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب برای ایران شناسایی شد.
The purpose of this study was to identify, adapt and analyze the components of business school models in selected countries in the preschool sector. In this research, a comparative method has been used with emphasis on the four-step method of Brady method. The statistical population of this study was the selection of hundreds of country-owned business schools selected according to the results of the ranking of 2017 schools ranking done by the International Financial International Association. In this study, a total of components of business school models were identified, adapted and analyzed in the preschool sector in the selected countries. The number of identified components between primary schools in these countries includes: educational objectives, learning environment, recruitment and employability of empowered people, cultural space, education and curriculum, educational content, assessment and supervision, simulated learning center, specialized educational groups, parent participation, vision, mission, and research. By comparing and matching, the differences between models of pre-school business schools and in the selected countries were identified.
ملخص الجهاز:
٢) جذب نيروي انساني، آموزش مستمر مربيان و ايجاد انگيزه : در مدارس کسب وکار کشورهاي منتخب در مرکز پيش دبستاني مطابق با شيوه نامه هيئت امنا توجه به جذب و تربيت مربي خلاق ، مبتکر و مسئوليت پذير با برخورداري از مدرک تحصيلي مرتبط ، مسلط به فناوري اطلاعات و ارتباطات و آشنا به روان شناسي رشد کودک، جامعه شناسي، تربيت کودک، اصول و قوانين انجمن کودکان آموزش وپرورش ، داراي سلامت جسمي و رواني و اجتماعي را در برنامه هاي خود داشته اند و با برگزاري کلاس هاي آموزش ضمن خدمت با استفاده از متخصصين با گواهينامه معتبر توسط مرکز ملي آموزش توسط اساتيد دانشگاه به ابعاد بين المللي و جهاني اين نوع آموزش ها ميپردازند؛ و با راه اندازي گروه هاي تخصصي و شوراي مراقبت از کودکان و استفاده از اساتيد متخصص با رويکرد مبتني بر رابطه ، به اجراي پژوهش هاي کاربردي به عنوان بخشي از فعاليت ها، مرکز را به يک محيط پاسخگو تبديل کرده است .
تفاوت ها ١) در مرکز پيش دبستاني مدارس کسب وکار در کشور آمريکا به دليل نوع ديدگاه ها، روش ها و محتواي آموزشي به شکل محيط مراقبت هاي گروهي بر اساس آموزش فلسفه براي کودکان و تفکر و رشد مهارت هاي کلامي و همچنين برنامه هاي مبتني بر بازي و ارتباط از طريق تعامل با محيط زيست ، گروه همسالان و شرکت در انجمن هاي علمي (آزمايشگاه زبان ، مرکز علم و فناوري، مرکز کشف و تخيل ) و باشگاه هاي علاقه محور و مدل توسعه مغز در نظر گرفته اند و مديريت منابع انساني، تعادل بين کار و تحصيل و اهداف فردي و مسئوليت هاي خانوادگي را جهت بالا بردن انگيزه مربيان و اوليا و مدل خدمت را با ايجاد گروه هاي کاري و تخصصي اوليا و مدل همکاري پدر و مادر را به عنوان بخشي از فعاليت ها با رويکرد مبتني بر رابطه ، مرکز را به يک محيط پاسخگو تبديل کرده است .
The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood.