خلاصة:
با توجه به انتقادهای گسترده به نظام آموزش و پرورش، افرادی اقدام به راهاندازی مجموعههایی متفاوت کردهاند؛ از جملۀ آنها، مجموعۀ تمدنسازی امام خمینیe است. اعضای این مجموعه، با توجه به مبانی عرفانی امام خمینی مشغول پژوهش و اقدام در جهت تحقق تمدن اسلامیاند که برخی فعالیتهای آنان مستقیم با تعلیم و تربیت ارتباط دارند.
آنان معتقدند همه جامعه، مدرسه است. دانشآموزان طی فرایند اصلاح ساختارها و انجام دادن فعالیتهای واقعی و مورد نیاز جامعه، مبتنی بر مبانی تمدنی، آموزشهای لازم را فرا میگیرند و در عمل هم فعالیتهای مختلفی انجام میدهند. با توجه به مبنای عرفانیِ وحدت وجود، علوم را از یکدیگر کاملاً تفکیک نمیکنند و معتقدند فعالیتهای تربیتی، اقتصادی، طبی و...، به یکدیگر ربط دارند.
در این پژوهش، این مجموعه به روش خبرگی و نقادی تربیتی بررسی شده است. بسیاری از فعالیتهای آنها را میتوان به خوبی همراستای سند تحول آموزش و پروش دید؛ هرچند انتقادهایی نیز به آنها وارد است؛ از جمله: آزمون و خطای متعدد، نبودن نظام ارزشیابی شفافِ دانشآموز و مربی، همچنین تغییرات زیاد در برنامهریزیها که به نظر میرسد بیشتر به دلیل ابهام در روشها و بهره کافی نگرفتن از کتابها و پژوهشهای نظری در برخی زمینهها باشد.
Due to many criticism of the education system, individuals have launched different collections. Among them is the Imam Khomeini Civilization Complex. Due to the mystical foundations of the Imam, the members of this collection are engaged in research and action towards the realization of Islamic civilization, some of which are directly related to education. They believe that the whole community is a school. Students receive the necessary training during the process of reforming structures and carrying out real and needed community activities, based on civilization, and perform various activities. According to the mystical basis of the unity of existence, they do not completely separate the sciences and believe that educational, economic, medical, and so on activities are related to each other. In this research, this collection has been investigated through educational connoisseurship and criticism method. Many of their activities can be observed in accordance with the document of education change, though there are some criticisms, including numerous trials and errors, the lack of a transparent student and teacher evaluation system, as well as many changes in planning that seem It is mostly due to ambiguity in methods and lack of adequate use of books and theoretical research in some fields.
ملخص الجهاز:
اعضای این مجموعه، با توجه به مبانی عرفانی امام خمینی مشغول پژوهش و اقدام در جهت تحقق تمدن اسلامیاند که برخی فعالیتهای آنان مستقیم با تعلیم و تربیت ارتباط دارند.
بسیاری از فعالیتهای آنها را میتوان به خوبی همراستای سند تحول آموزش و پروش دید؛ هرچند انتقادهایی نیز به آنها وارد است؛ از جمله: آزمون و خطای متعدد، نبودن نظام ارزشیابی شفافِ دانشآموز و مربی، همچنین تغییرات زیاد در برنامهریزیها که به نظر میرسد بیشتر به دلیل ابهام در روشها و بهره کافی نگرفتن از کتابها و پژوهشهای نظری در برخی زمینهها باشد.
در مجموعه تمدنسازی امام خمینی(، آموزش بهگونه مسئلهمحور و البته هدفمند، انجام میشود و متربیان بدون تفکیک سِنّی خاص، از همان آغاز با مسائل واقعی جامعه روبهرو میشوند و با توجه به مبانی تمدنی امام خمینی که از سوی مربیان به آنها آموخته میشود، به دنبال حل مسائل جامعه میروند.
از نظر این مجموعه تمام هستی، مدرسه است که دانشآموزان در مواجهه با واقعیتهای زندگی و تحت آموزش و راهنمایی مربیان به دنبال تحقق جلوههای مختلف تمدن اسلامی در جامعه میروند و در مسیر تحقق این امور، آموزش میبینند و به تحقیق و پژوهش البته در چارچوب آموزههای دین مبین اسلام و دیدگاههای امام و رهبری میپردازند.
فعالیتهای این مجموعه پیرامون محور وحدت وجود میگردد؛ بهگونهایکه برای مثال، وقتی قرار است محصولی تولید شود، همه ابعاد آن، چون جنبههای شرعی، اخلاقی، طبی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر موارد مرتبط با آن هم در نظر گرفته میشوند که از همه لحاظ منطبق با تمدن اسلامی و نظام توحیدی باشد.