خلاصة:
هدف از پژوهش، بررسی دیدگاههای دانشجویان دربارۀ ویژگیهای اخلاقی استادان زبان انگلیسی با توجه به سطح دینداری دانشجویان بود. در این پژوهش، روش ترکیبی پیمایشی به کار رفت. در آغاز پرسشنامۀ سطح دینداری با توجه به طبقهبندی 81 دانشجو به گروههای بیشتر یا کمتر مذهبی سازگار و پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. از میان 53 نفر از دانشجویان سال آخر رشتۀ مترجمی زبان در دو دانشگاه در شهر قم که پرسشنامه را تکمیل کردند، 22 نفر از آنان در مصاحبۀ نیمهساختاریافته شرکت کردند. پس از تجزیه و تحلیل دقیق و چندباره از کدها و مقولات مصاحبۀ دانشجویان، یک موضوع اصلی (صداقت) شناسایی شد، سپس با توجه به سطح دینداری دانشجویان از طریق آزمونهای خی دو و فیشر، مفهوم صداقت مورد بررسی قرار گرفت. از طریق تحلیل مفهومی، یک شبکۀ معنایی از ویژگیهای اخلاقی استادان زبان براساس صداقت، بهعنوان مهمترین صفت اخلاقی استادان زبان بهزعم دانشجویان شناسایی شد. از چنین پژوهشهایی میتوان در برنامهریزی آییننامههای اخلاقی برای استادان زبان استفاده کرد.
The purpose of this study was to investigate the students’ perceptions of the language teachers’ ethical characteristics with regard to the students’ degree of religiousness. An explanatory sequential mixed methods design was employed. First, a religiosity scale questionnaire was adapted to categorize 81 students into more or less religious groups. Its reliability was computed by Cronbach’s alpha. From among the 53 students of English Translation in two universities in Qom completing the questionnaire, 22 of them agreed to participate in a semi-structured interview which was validated by experts in the fields of ethics and moral philosophy. After repeated analyses of the codes of the students’ interviews, one major theme (sincerity) was identified and then cross-checked with regard to the students’ degree of religiousness via chi-square and Fisher’s exact tests. Finally, a network of language teachers’ ethical characteristics was contemplated based on sincerity which was presented by the students to be the most important moral trait of language teachers. Research of this nature could be utilized in planning a code of ethics, particularly designed for language educators.
ملخص الجهاز:
هدف از این پژوهش، تعیین سطح دقیق مذهبی بودن افراد شرکتکننده در این پرسشنامه نیست؛ زیرا این پژوهش صرفاً یک تحقیق سنجۀ دینداری نبوده است؛ بلکه هدف از آن تعیین دو گروه از شرکتکنندگان بيشتر مذهبیِ یا کمتر مذهبي بود و اینکه آیا مذهبی بودن دانشجویان با دیدگاههای آنها دربارۀ ویژگیهای اخلاقی استادان زبان −که بعدها در مصاحبۀ نیمهساختاریافته شرکت کردند− ارتباط داشت یا خیر؟ یکی دیگر از دلائل استفاده از پرسشنامهای که پیشتر ایجاد شده بود، به جای پرسشنامهای که از سوی پژوهشگر ارائه شد، آن بود که یک پرسشنامۀ معتبر و درخور اعتماد از سوی یک متخصص در حوزۀ دین آماده و با محیط نمونه، سازگار شود.
به دنبال آن، مصاحبۀ نیمهساختاریافته، بهعنوان یک ابزار کیفی برای بررسی آنچه که دانشجویان از ویژگیهای اخلاقی استادان زبان خود میدانستند و همچنین نحوۀ ارتباط آن با میزان دینداری دانشجویان، به کار گرفته شد.
6درصد) سطح دینداری بالایی دارند: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دربارۀ بخش کیفی تحقیق که شامل تجزیه و تحلیل دقیق و تدوین دقیق دادههای حاصل از مصاحبه بود، محققان مقادیر درخور توجهای پیدا کردند که مهمترین آن صداقت بود که محاسبات SPSS آن بدین شرح است: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین، رابطۀ معناداری میان گروههای کمتر دیندار و بیشتر دیندار دانشجویان وجود نداشت که صداقت را بهعنوان مهمترین ویژگی اخلاقی استادان زبان میدانستند.