خلاصة:
فعالیتهای خیرخواهانه همچون دیگر فعالیتهای بشری میتواند موضوع مطالعه علوم مختلف از جمله اقتصاد قرار گیرد. این مقاله در صدد یافتن پاسخی مناسب به چگونگی تابع تقاضای انفاق سامان یافته است. نتایج تحلیلهای این مقاله که با استفاده از روش تحلیلی−توصیفی و با روش کتابخانهای و پرسمان خبرگانی انجام شده نشان از آن است که تقاضای انفاق مرکب از بردارهای مختلفی از ویژگیهاست؛ ازاینرو تقاضاکنندگان به تناسب درجه اهمیت آنها، میزان تقاضای خویش از آن را تعیین میکنند.
این مقاله کوشیده تا با بهرهمندی از مستندات قرآنی و روایی و پرسمان خبرگانی به مجموعه کاملی از این بردارها و پیشنهادهایی برای تقویت آنها در کشور دست یابد و سپس با الهام از تئوری تقاضای لنکستر، تابع تقاضای انفاق را بر مبنای این ویژگیها پایهریزی و با بهرهمندی ار تابع قیمت هدانیک، تابع ارزشگذاری انفاق را استخراج کند. شناسایی تابع تقاضای انفاق و معرفی بردارهای مؤثر در آن مسیر اتخاذ راهحلهایی برای تقویت آنها جهت رونقبخشی به بازار انفاق را در کشور فراهم مینماید.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیلهای این مقاله که با استفاده از روش تحلیلی−توصیفی و با روش کتابخانهای و پرسمان خبرگانی انجام شده نشان از آن است که تقاضای انفاق مرکب از بردارهای مختلفی از ویژگیهاست؛ ازاینرو تقاضاکنندگان به تناسب درجه اهمیت آنها، میزان تقاضای خویش از آن را تعیین میکنند.
این مقاله کوشیده تا با بهرهمندی از مستندات قرآنی و روایی و پرسمان خبرگانی به مجموعه کاملی از این بردارها و پیشنهادهایی برای تقویت آنها در کشور دست یابد و سپس با الهام از تئوری تقاضای لنکستر، تابع تقاضای انفاق را بر مبنای این ویژگیها پایهریزی و با بهرهمندی ار تابع قیمت هدانیک، تابع ارزشگذاری انفاق را استخراج کند.
مقاله حاضر از جنبههای زیر دارای نوعآوری است: ارائه بحث جامعتری نسبت به تحلیل اقتصادی بازار انفاق؛ ارائه نگرشی نو به جانب عرضه و تقاضای انفاق؛ استفاده از تئوری تقاضای لنکستر برای تحلیل تابع تقاضا؛ دستیابی به پنج بردار از ویژگیهای مؤثر در تابع تقاضا با استفاده از مستندات قرآنی و روایی و پرسمان خبرگانی؛ استفاده از تابع قیمت هدانیک برای تحلیل تابع ارزش انفاق.
این مقاله، برای تحلیل جانب تقاضا از تئوری تقاضای لنکستر و تابع قیمت هدانیک بهره جسته است.
با عنایت به این مطلب و با توجه به اینکه خدمت خیرخواهانه مشتمل بر بردارهای مختلفی از ویژگیهای گوناگون است؛ ازاینرو استفاده از الگوی قیمت هدانیک برای بازار خیرخواهی، مناسب ارزیابی میشود.
این مقاله برای تحلیل اقتصادی بازار انفاق از تابع وی بهره جسته است؛ ولی بحث قیمتها معادل میزان تمایل متقاضیان به ویژگیهای مختلف خدمت خیرخواهانه در نظر گرفته شده است.