خلاصة:
منیرو روانیپور و مهسا محبعلی از جمله نویسندگان زن هستند که در آثار خود به دنبال کشف هویّت زنان بوده و به ذکر مسائل و مشکلات اجتماعی زنان و برجسته کردن شخصیّت آنان توجّه داشتهاند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا و با بررسی رمانهای «اهل غرق» و «نگران نباش»، نشان میدهد که اولویت اصلی نویسندگان در این داستانها، طرح مسائل فمینیستی نبوده است؛ نقطه اشتراک این دو رمان تقابل سنّت و تجدد است که نویسندگان آنها از طریق شخصیّت اصلی داستان یعنی زن، توانستهاند این تضاد و تقابل را نشان دهند. این در حالی است که روانیپور از ابتدای داستان جامعه سنّتی را مدّ نظر دارد که کمکم و با گذر زمان به سمت نوگرایی و تجدد کشیده میشود، امّا محبعلی از آغاز تا پایان داستان جامعه شهری و مسائل مبتلابه آن را توصیف میکند.
ملخص الجهاز:
بر همـين اساس ، پژوهش پيشِ رو با استفاده از روش توصـيفي و تحليـل محتـوا، بـا بررسـي و مقايسه داستان هاي «اهل غرق » منيرو روانيپور و «نگران نباش » مهسا محـب علي بـه دنبال پاسخ گويي به سؤالات زير است : -سّنت و تجدد در رمان هاي «اهل غرق » و «نگران نباش » چه جايگاهي دارد؟ -در رمان هاي ذکر شده ، روانيپور و محب علي چه نقطه اشتراکي دارند؟ پيشينه تحقيق در بررسيهاي انجام شده ، به آثاري برخورديم که هرکدام بـه قسـمت هايي از ايـن تحقيق مرتبط ميشود، امّا هيچ کدام به طور کامل بـه ايـن موضـوع نپرداخته انـد و ايـن نوشتار را موردِ هم پوشاني قرار نميدهند.
روانيپور، ١٣٦٩: ٣٥٩-٣٥٨) امّـا براي ستاره چندين عامل دست به دست هم ميدهند تا بـاقي زنـدگي را نـه در جفـره و حّتي نه در قالب انسان بلکه در آسمان و در قالب مرغ دريايي ادامه دهد؛ اين عوامـل ، يکي مرگ دخترش گلپر در شب عروسـياش بـا مـرد ميان سـال شـهري - ابـراهيم ، ديگري از بين رفتن همه جلوه هاي جهان جادويي جفره و عامل نهايي، مرگ مـه جمال است : «هيچ کس نميدانست زني که دستانش را مثل بال مرغان دريايي باز کرده بـود و ميدويد، از رفتن بازدارد.
نويسنده رمان «اهل غرق » در بخش اوّل داستان با جامعه اي روسـتايي و سـّنتي مواجه است که خود نيز آن را دوست دارد، امّا در بخش دوم اين جامعه روستايي کم کم چهره شهر به خود ميگيرد و از قيد و بندهاي سّنتي و قبلي خود آزاد ميشود تا جايي که لحن روانيپور در بيان داستان ، به خاطر همين تغيير از سّنت به تجدد تغيير ميکند و حالت اندوه و حسرت به خود ميگيرد.