خلاصة:
ورزشکاران از جمله گروههای مرجع جامعه شمرده میشوند که با توجه به طرفدارانشان، الگوهای رفتاری آنها، تاثیری فراوانی بر رفتار دیگر اعضای جامعه دارد. همین دامنه اثرگذاری، شرکتهای تجاری را ترغیب میکند تا از وجود آنها در آگهیهای تجاری خویش استفاده کنند. مسلماً، این اتفاق در صورتی که با اخذ رضایت قبلی ورزشکار باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما مساله اصلی در جایی است که شرکت تجاری بدون اخذ رضایت قبلی، از نشانههای هویتی ورزشکار در آگهی خویش استفاده میکند. برای یافتن پاسخ این مساله، موضوع در دو نظام حقوقی آمریکا و انگلستان بررسی شد. در نظام حقوقی انگلستان، با دغدغه احتمال نقض آزادی بیان و البته با کمارزش شمردن سهم تلاش ورزشکاران در بدست آوردن شهرت، نهاد ویژهای برای حمایت از ورزشکاران شناسایی نشده بود اما در نظام حقوقی آمریکا، حمایت از ورزشکار سابقه بیشتری در رویه قضایی دارد. در حقوق ما، به نظر میرسد با استفاده از قانون مسوولیت مدنی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز، نهاد دارا شدن بلاجهت میتوان در جهت حمایت از حقوق ورزشکاران قدم برداشت.
Athletes are among the community reference groups that, according to their followers, their behavior patterns have an impact on the behavior of other members of the community. The same scope of influence encourages business firm to use them in their commercial ads. Certainly, this will not be a problem if the athlete is satisfied with the prior consent, but the main issue is where the business firm uses the athlete's identity tags in its advert without prior consent. In the UK legal system, with concern for the possibility of violating the freedom of expression and, of course, with the inestimation of the contribution of athletes to gaining reputation, A special institution to support athletes not identified . But in the US legal system, supporting the athlete has a greater precedent in judicial proceedings. In this legal system, by relying on the institution of Unjust enrichment, efforts are made to uphold the rights of the athlete. In iranit seems that with using the Code of Civil Liability and the Code on the dissemination and free access to information, as well as institution of unjust enrichment, The athlete's rights can be protected
ملخص الجهاز:
۱. رويکرد نظ ام حقوق امريکا دربارٔە استفادٔە تجاري از شهرت ورزشکاران در نظام حقوقي آمريکا براي حمايت از حقوق ورزشکاران در برابر استفادٔە غيرمجاز از شهرت ً از نهادي به نام «حق جلوت »١ استفاده شده است ؛ واژٔە يادشده دقيقا در برابر اصطلاح «حق خلوت » به کار ميرود،٢ با اين توجيه که انسان ها حق دارند در گوشۀ خلوتشان بمانند، کسي هم حق ندارد مزاحم آن ها شده و بدون اجازه به حريم خصوصيشان راه پيدا کند (١٢٠٣ :١٩٨٦ ,Halpern).
بدين ترتيب و بر اساس حق يادشده ، اشخاص ميتوانند نسبت به بهره برداري تجاري، خود و نيز ديگران ، از شهرتشان اعمال مديريت کرده و آن گونه که صلاح ميدانند از هويت خويش استفاده کنند (٢٨ :٢٠١٤ ,mccarthy)، چنان که در رويۀ قضايي اين حق به شکلي از مالکيت تعبير شده است که به مردم اجازه ميدهد تا از ارزش تجاري هويتشان بهره برداري کنند.
در واقع ، در اين فرض که يک شرکت تجاري از شهرت يک شخص مشهور در تبليغات خويش استفاده کرده و بر فروش کالاي خود ميافزايد؛ به سبب استفاده از حق ديگري دارا شده است ، براي همين ترديدي در مسئوليت وي نخواهد بود.
“Legal protection of athletes’ image rights in the United Kingdom", Int Sports Law J, vol15.
publicity rights of celebrities: an analysis under the intellectual property regime, nalsar student law review, vol85, pp85-108.
"The Use of Players’ Identities in Fantasy Sports Leagues: Developing Workable Standards for Right of Publicity Claims", PENN STATE LAW REVIEW, Vol. 111:3.