خلاصة:
هدف این مقاله بررسی رابطه بین کنشگری در اینستاگرام و میزان پایبندی به هویت دینی در بین دانشجویان دانشگاه سوره است. دادههای آن برگرفته از پژوهشی کاربردی است که به شکل پیمایشی جمعآوری شده و از نوع همبستگی از نظر تحلیل داده ها انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 3780 دانشجو، در سه دانشکده «فرهنگ و ارتباطات»، «معماری و شهرسازی» و «هنر» دانشگاه سوره میشوند که با استفاده از فرمول کوکران در نهایت 349 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی، نوع و محتوای کنشگری در اینستاگرام، پرسشنامههایی 12 سوالی و 36 سوالی را درباره اینستاگرام و هویت دینی طراحی کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی بهوسیله نرمافزار spssنسخه 21 انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که بین کنشگری در اینستاگرام و میزان پایبندی به هویت دینی دانشجویان دانشگاه سوره رابطه مثبت و معکوس وجود دارد. همچنین بین کنشگری در اینستاگرام و میزان پایبندی به بعد رفتاری دانشجویان دانشگاه سوره رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. با این حال، بین کنشگری در اینستاگرام و میزان تعهد دینی به دانشجویان دانشگاه سوره رابطه معناداری مشاهده نشد. در نهایت، در این مطالعه وجود رابطه معنادار و معکوس، بین کنشگری در اینستاگرام و میزان اعتقاد دینی در دانشجویان دانشگاه سوره به تایید رسیده است.
The purpose of the present study is to investigate the relationship between activism on Instagram and the degree of adherence to religious identity of Soore University students. This study is an applied research in which data gathered with quantitative method, and descriptive and correlational in terms of data analysis. The statistical population of the study consisted of 3780 students, in all the faculties of the Departments of Culture and Communication, Architecture and Urban and Art Development of Soore University. The data collection tool was a researcher-made questionnaire on demographic characteristics, type and content of the action on Instagram, a questionnaire of 12 questions on the Instagram, and a questionnaire of 36 questions on religious identity. Data analysis was performed using descriptive statistics and inferential statistics with SPSS 21 software. The findings show that there is a significant and inverse relationship between the activity in Instagram and the degree of adherence to the religious identity among Soore University students. There is also a significant and inverse relationship between action on Instagram and the level of adherence to the behavioral dimension of Soore university students. There was no significant relationship between the activity on Instagram and the degree of religious commitment to the students of Soore University. Finally there is a significant and inverse relationship between the activity on Instagram and the degree of religious belief in Soore University students.
ملخص الجهاز:
جدول ١٠- نتيجه آزمون ضريب همبستگي پيرسون بين کنشگري در اينستاگرام و (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معني داري آزمون (آلفا کوچکتر از ٠/٠٥)، فرضيه صفر تحقيق رد و فرض مقابل پذيرفته مي شود يعني بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به بعد رفتاري دانشجويان دانشگاه سوره رابطه معني دار و معکوس وجود دارد (٠٣١-=r).
جدول ١٥- نتيجه آزمون ضريب همبستگي پيرسون بين کنشگري در اينستاگرام و (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معني داري آزمون (آلفا کوچکتر از ٠/٠٥)، فرضيه صفر تحقيق رد و فرض مقابل پذيرفته مي شود؛ يعني بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به بعد اعتقادي ديني دانشجويان دانشگاه سوره رابطه معنادار و معکوس وجود دارد (٠٢٣-=r).
نتيجه گيري اين پژوهش به منظور بررسي رابطه بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به هويت ديني در ميان دانشجويان دانشگاه سوره انجام شده است .
آزمون فرضيه هاي پژوهش نشان داد که بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به هويت ديني دانشجويان دانشگاه سوره رابطه معني دار و معکوس وجود دارد.
همچنين نتايج نشان داد که بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به بعد عاطفيـ ديني دانشجويان دانشگاه سوره رابطه معني داري وجود ندارد که تحقيقات همسو يا ناهمسو با يافته حاضر يافت نشد.
يافته ها نشان داد که بين کنشگري در اينستاگرام و ميزان پايبندي به بعد اعتقاديـ ديني دانشجويان دانشگاه سوره رابطه معني دار و معکوس وجود دارد.