خلاصة:
با توسعه رسانه ها، ارتباطات میان فرهنگی نیز دچار تحولات جدی شده است. گسسته شدن مرزهای زمان و مکان این امکان را فراهم آورده است که ارتباط میان فرهنگ ها تسهیل شود. مقاله حاضر با همین هدف و با تاکید بر روی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران صورت پذیرفته است. تکنیک به کار رفته در مطالعه حاضر دلفی بوده و جامعه آماری شامل صاحب نظران و کارشناسان مدیریت رسانه، مدیران شبکه های تلویزیونی، مدیران ارشد سازمان صدا و سیما و به طور کل کلیه افرادی بوده که در حوزه سازمان صدا و سیما و ارتباطات میان فرهنگی صاحب نظر بوده اند. نمونه تحقیق توسط لیستی منتخب از 30 نفر از خبرگان این عرصه انتخاب شدهاند. نتایج این بررسی نشان می دهد بازتعریف مفهوم قوم گرایی (93.4 درصد)، همگرایی اقوام (90 درصد)، افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی (87.4 درصد)، بازتعریف مفهوم هویت ملی و افزایش آن (86.6 درصد)، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی (80.2 درصد)، ارائه و انعکاس مشترکات فرهنگی و عدم نمایش تعارضات میان فرهنگی (76.9 درصد) مهم ترین کارکردهای رسانه ملی از منظر خبرگان بوده اند. لذا بر مبنای یافته ها، پیشنهاداتی برای کاربست در رسانه ملی ارائه شده است.
With the development of the media, intercultural communication has also undergone serious changes. The fragmentation of boundaries between time and space has made it possible to facilitate communication between cultures. The present article aims to emphasize the role of the national media in the development of intercultural communication in Iran. The technique used in the present study is Delphi and the statistical population includes experts and experts in media management, TV network managers, senior managers of the Radio and Television Organization and in general all people who have Sahib in the field of Radio and Television Organization and intercultural communication. Have commented. The research sample was selected from a list of 30 experts in the field. The results of this study show the redefinition of the concept of ethnicism (93.4%), the convergence of ethnicities (90%), the increase of social capital and cultural capital (87.4%), the redefinition of the concept of national identity and its increase (86.6%), the increase of cultural empathy and Ethnicity (80.2%), the presentation and reflection of cultural commonalities, and the non-display of intercultural conflicts (76.9%) have been the most important functions of the national media from the perspective of experts, there are suggestions for use national media.
ملخص الجهاز:
با توجـه بـه ویژگی های متنوع فرهنگی ، قومی ، وجود خرده فرهنگ هـا و فرهنـگ هـای مهـاجرین در کشور، وحدت فرهنگی و همبستگی جامعه درگرو حفظ ، تقویت و ارتقای ارتباطات میـان فردی و پذیرش افراد و گروه ها با فرهنگ های متفاوت است که نیازمنـد همـدلی و نگـاه مثبت به یکدیگر است که باید در برنامه های تلویزیون در سطح ملی و استانی تبلور یابد.
اما یکی از مناسب ترین و بهترین تعاریف ارائه شده ارتباط - که تا حدی جامع و مانع است و در ارتباطات میان فرهنگی نیز می توان از آن استفاده کرد- عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرسـتنده بـرای گیرنـده ، مشـروط بـر آنکـه در گیرنده پیام ، مشابهت معنا با معنای مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود (محسنیان راد،١٣٦٩: ٥٧).
٥. یافته های تحقیق در تحقیق حاضر با مروری بر مطالعات تجربی و نظری مرتبط با تحقیق ، اسناد بالادسـتی و مصاحبه های عمیق بـا خبرگـان و نخبگـان در حـوزه رسـانه و فرهنـگ ابعـادی از قبیـل بازتعریف مفهوم قوم گرایی ، همگرایی اقوام ، افزایش سرمایه اجتماعی و سـرمایه فرهنگـی ، بازتعریف مفهوم هویت ملی و افزایش آن ، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی ، ارائـه و انعکاس مشترکات فرهنگی در رابطه با نقش رسانه در ارتباط میان فرهنگـی در بـین اقـوام ایران شناسایی شده اند.
رسانه ملی با عملکردی که در حـوزه هـای کـلان دارد مـی تواند با افزایش میزان سرمایه های اجتماعی و فرهنگی ، تعارضات میان فرهنگ های قومی ، مذهبی و ...