خلاصة:
هدف: مصرف مواد مخدر یکی از قابل بحث ترین مسائلی است که قشر نوجوانان و جوانان را درگیر کرده است. به همین جهت هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی گرایش به سوءمصرف مواد مخدر براساس خودبیگانگی تحصیلی، هیجانهای تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی در دانشآموزان پسر بود. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-1398بود. از میان آنها، 200 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامه گرایش به اعتیاد (وید و همکاران، 1992)، پرسشنامه از خودبیگانگی تحصیلی (دیلون و گروات، 1976)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوآرتزر و جروسلم، 1979) و پرسشنامه هیجان تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) استفاده شدند. یافته ها: گرایش به سوءمصرف مواد مخدر با خود بیگانگی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی منفی رابطه مثبت و معنادار و با خودکارآمدی عمومی رابطه ی منفی و معناداری در دانشآموزان داشت. خودبیگانگی تحصیلی، هیجانهای تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی 62 درصد از واریانس گرایش به سوءمصرف موادمخدر در دانشآموزان را پیشبینی کردند. نتیجه گیری: میتوان بیان کرد که مدیران مدارس میتوانند با سنجش سه متغیر ذکر شده در این پژوهش از تمایلات دانش آموزان به مصرف مواد مخدر آگاه گردیده و برنامه های مدیریتی و پیشگیری لازم را اجرا نمایند.
Objective: Drug use is one of the most controversial issues affecting adolescents and the youth. Accordingly, the purpose of this study was to predict the tendency to drug abuse based on academic alienation, negative academic emotions, and general self-efficacy in male students. Method: This study was descriptive-correlational and the statistical population of the present study was all male senior high school students in Rasht in the academic year 2019-2020. Among them, 200 students were selected by multi-stage cluster sampling. In this study, the Addiction Tendency Questionnaire (Weed et al., 1992), the Educational Alienation Questionnaire (Dillon & Grout, 1976), the General Self-Efficacy Scale (Schwartzer and Jerusalem, 1979), and the Achievement Emotion Questionnaire (Pekrun et al., 2005) were used. Results: Tendency to drug abuse had positive and significant relationships with academic alienation and negative academic emotions, and negative and significant relationship with general self-efficacy in students. Academic alienation, negative academic emotions, and general self-efficacy predicted 62% of the variance of tendency to drug abuse in students. Conclusion: It can be stated that by measuring the three variables mentioned in this study, school principals can be aware of studentschr('39') tendencies to use drugs and implement the necessary management and prevention programs.
ملخص الجهاز:
پیش بینی گرایش به سوءمصرف مواد مخدر براساس خودبیگانگی تحصیلی، هیجان های تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی در دانش آموزان 4 ساناز عینی١، نغمه ترابی ٢، متینه عبادی ٣، علی کرمانی تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٠١/١٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٠٦/١٠ چکیده هدف : مصرف مواد مخدر یکی از قابل بحث ترین مسائلی است که قشر نوجوانان و جوانان را درگیر کرده است .
به همین جهت هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی گرایش به سوءمصرف مواد مخدر براساس خودبیگانگی تحصیلی ، هیجان های تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی در دانش آموزان پسر بود.
یافته ها: گرایش به سوءمصرف مواد مخدر با خود بیگانگی تحصیلی و هیجان های تحصیلی منفی رابطه مثبت و معنادار و با خودکارآمدی عمومی رابطه ی منفی و معناداری در دانش آموزان داشت .
Debnam, Milam, Mullen, Lacey & 3.
Polles, Williams, Phalin, Bradshaw Teitelbaum & Merlo 7.
Cusack, Murayama, Elliot & Charnigo Thomas 2.
Beenstock, Adams & White Zhang & Margraf 3.
بنابراین ســوال اصــلی پژوهش حـاضـــر این بود کـه آـیا ازخودبیگـانگی تحصـــیلی، هیجـان هـای تحصـــیلی منفی و خودکارآمدی عمومی می توانند گرایش به سوء مصرف مواد مخدر را پیش بینی کنند؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضـر توصـ یفی از نوع همبسـتگی اسـت .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر پیش بینی گرایش به سوءمصرف مواد مخدر براساس از خودبیگانگی تحصـــیلی، هیجـان هـای تحصـــیلی منفی و خودکـارآمـدی عمومی در دانش آموزان پســـر متوســطۀ دورۀ دوم شــهرســتان رشــت بود.
نتایج تحلیل رگرســیون نیز نشــان داد که نمرات هیجان های تحصــیلی منفی قدرت پیش بینی گرایش به سـوءمصـرف مواد در دانش آموزان را دارند.