خلاصة:
این پژوهش با هدف واکاوی مشکلات فرایند اجرای پایان نامه و رسالههای دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. میدان پژوهش، دانشگاه تهران بود و مشارکتکنندگان 8 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش جیورجی و در پنج گام انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مشکلات دانشجویان در فرایند اجرای پایان نامهها و رسالههایشان به 7 مضمون کلی شامل مشکلات دانشجو یا عوامل فردی (9 زیرمضمون)، مشکلات اساتید (10 زیر مضمون)، مشکلات کلان جامعه (8 زیرمضمون)، مشکلات بروکراتیک (8 زیر مضمون)، مشکل در انتخاب موضوع (2 زیرمضمون)، مشکلات مادی (3 زیرمضمون) و مشکلات اجرا (2 زیرمضمون) را شامل میشود.
The purpose of this study was to analyze the problems of the thesis implementation process and dissertations of the students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Tehran University and to provide some solutions to the existing problems. The present study was conducted in the framework of qualitative approach with phenomenological method. The research field was the University of Tehran and the participants were 8 postgraduate students and postgraduate students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Tehran. Data were collected using in-depth semi-structured interviews. Data were analyzed using the George method in five steps. Research findings showed that graduate students' perceptions of students' problems in the process of their thesis and dissertation were divided into 7 general themes including student problems or individual factors (9 themes), professors' problems (10 themes), macro community problems (8 themes), Includes bureaucratic problems (8 sub-themes), problem selection (2 sub-themes), material problems (3 sub-themes) and implementation problems (2 sub-themes).
ملخص الجهاز:
بازنمايي مشکلات فرايند اجراي پايان نامه ها و رساله ها: يک مطالعه کيفي * علي زارعي *١، محمد جوادي پور٢، کيوان صالحي 3 تاريخ دريافت : ٩٨/١٢/٠٧ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٥/٠٧ چکيده اين پژوهش با هدف واکاوي مشکلات فرايند اجراي پايان نامه ها و رساله هاي دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه تهران و ارائه راهکارهايي براي رفع مشکلات موجود انجام شد.
Halvarsson تا با استفاده از رويکردي عميق و ژرفانگر و اکتشافي، مشکلات فرايند اجراي پايان نامه و رساله هاي دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه تهران را مورد واکاوي و بررسي قرار دهد، بنابراين سؤال اصلي در اين پژوهش اين است که از نظر دانشجويان مهم ترين مشکلاتي که دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه تهران در فرايند انجام پايان نامه دارند، چيست ؟ روش براي درک پديده هاي اجتماعي از روش پژوهش کيفي استفاده ميشود (دلاور، ١٣٩٣) و چنانچه پژوهشگر بخواهد ساختار و معناي ضمني يک پديده را با توجه به معنايي که افراد از آن در زندگي خود تجربه کرده اند آشکار نمايد، از روش پژوهش پديدارشناسي استفاده ميشود (بازرگان ، ١٣٩٤).
Giorgi ٢-١- هدف نداشتن دانشجويان : از مشکلات ديگر پرتکرار در زمينه مشکلات پايان نامه نويسي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه تهران ، هدف نداشتن دانشجويان بود، به اين معني که هنوز هدف از نوشتن پايان نامه و رساله هاي دکتري براي آن ها شناخته شده نبود و وسيله ، هدف را توجيه ميکرد چنان که اطلاع رسان هاي شماره ٢، ٥ و ٦ خاطرنشان ميسازند: "روند اجراي پايان نامه خيلي مشکلات داره ، از مهم ترينش اين است که اساساً بچه ها نميدانند که چرا بايد پايان نامه بنويسن .