خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ورزش ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان پیشدبستانی انجام گرفت. نمونه این پژوهش شامل 40 کودک پیشدبستانی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به دو گروه (20 نفره) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه، 3 جلسه 40 دقیقهای در هفته، در برنامه مداخلهای ورزش ایروبیک کودکان شرکت کردند. دادههای تحقیق از طریق آزمون هوش گودیناف جمعآوری و با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تاثیر ورزش ایروبیک کودکان بر عملکرد شناختی در کودکان پیشدبستانی معنادار بوده است (05/0 p ). با توجه به نتیجه به دست آمده احتمالا ایروبیک کودکان یکی از راههایی است که به افزایش عملکرد شناختی کودکان پیشدبستانی کمک میکند.
The aim of this study was to assess the effect of aerobic on preschool children’s cognitive function. The subjects were 40 preschool children who were selected through cluster random sampling method and assigned to experimental (20 subjects) and control groups (20 subjects). The experimental group participated in 12 sessions (3 sessions per weekly) aerobic trainings. Research data was collected by Goodenough IQ test (DAP) and Analysis of covariance was used for data analysis. The findings showed that the effect of kids aerobic training in cognitive function was significant (p<0/05). According to the results, it’s likely that kids aerobic is one of the ways that help to increase cognitive function in preschool children.
ملخص الجهاز:
تاثير ايروبيک بر عملکرد شناختي کودکان پيش دبستاني The Effect of aerobic on cognitive function in preschool children سميرا احمدي )نويسنده مسئول ( Samira ahmadi * M.
نتايج نشان داد تاثير ورزش ايروبيک کودکان بر عملکرد The findings showed that the effect of kids aerobic training in cognitive function was significant شناختي در کودکان پيش دبستاني معنادار بوده است (٠/٠٥ > p).
تحقيقات نشان داده است که فعاليت بدني ميتواند با افزايش رشد مويرگهاي مغزي، جريان خون ، اکسيژن ، توليد و رشد سلول هاي عصبي در هيپوکامپ (مرکز يادگيري و عملکردهاي شناختي)، سطوح انتقال دهنده عصبي، توسعه اتصالات عصبي، تراکم شبکه عصبي و حجم بافت مغز، فيزيولوژي مغز را تحت تاثير قرار دهد.
Cornish, Cole, Longhi, Karmiloff-Smith& Scerif 8.
Chaddock, Erickson, Holtrop, Voss, Pontifex& Raine 9.
Hartman, Smith, Houwen & Visscher 11.
ابزار سنجش آزمون ترسيم آدمک گوديناف ٤)DAP): پژوهش هايي که درباره اعتبار و روايي يا تاييد نتايج آزمون ترسيم آدمک انجام شده اند به يافته هاي رضايت بخشي دست يافته اند (رجبي، نجاريان ، عطاري، ١٣٧٧) تا جايي که مک آور بر اين باور است که ترسيم آدمک ميتواند به منزله امضاي شخصي ترسيم کننده تلقي گردد (دادستان ، ١٩٩٤).
بحث و نتيجه گيري هدف از مطالعه حاضر بررسي تاثير ٨ هفته تمرين ايروبيک بر عملکرد شناختي کودکان پيش دبستاني بود.
نتايج تحقيق حاضر نشان داد بين گروه آزمون در پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معنيداري وجود دارد، به عبارت ديگر مطالعه حاضر تأثير مثبت ايروبيک بر عملکرد شناختي در کودکان پيش دبستاني را مورد تأييد قرار ميدهد.
Effect of aerobic exercise on cognition, academic achievement, and psychosocial function in children: a systematic review of randomized control trials.