خلاصة:
تحقیق حاضر تاثیر کارکردهای تعاونیهای زنان روستایی در ایجاد و تقویت ویژگیهای کارآفرینانة زنان و توانایی آنها در شناسایی و ارزیابی فرصتهای کارآفرینانة را بررسی کرد. این تحقیق به شیوة مطالعات پیمایشی و با بهرهگیری از نظرهای 131 نفر از زنان روستایی عضو تعاونیهای روستایی انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن با بهرهگیری از نظر استادان و محققان حوزة کارآفرینی و تعاون تایید شد و برای محاسبة میزان پایایی ابزار نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقادیر به دست آمده برای بخشهای مختلف مبین مناسب بودن سوالات و گویهها برای سنجش متغیرهای مورد نظر بود. بر مبنای ضرایب همبستگی، رابطة همبستگی مثبت و معنیداری بین تمامی ابعاد کارکردهای تعاونیها با دو متغیر تقویت ویژگیهای کارآفرینانه و توانایی در شناسایی و ارزیابی فرصتهای کارآفرینانه به دست آمد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 3 متغیر تامین و توسعة بازار، تقویت انگیزهها و توانمندیهای شخصی و تامین سرمایه و زیرساخت تولید به میزان 2/58 درصد از تغییرات متغیر ایجاد و تقویت ویژگیهای کارآفرینانه را تبیین کردند. همچنین 7/42 درصد از تغییرات توانایی شناسایی و ارزیابی فرصتهای کارآفرینانه توسط 3 متغیر تامین و توسعة بازار، تامین سرمایه و زیرساخت تولید و آموزش و اطلاع رسانی تببین شد.
The main purpose of this research was to examine the role of cooperatives functions in strengthening entrepreneurial characteristics and opportunity identification competencies of rural women in Kermanshah province. This study was conducted in a survey method using the views of 131 rural women members of rural cooperatives. The data gathering tool was a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts in the field of entrepreneurship and co-operative and Cranach’s alpha method was used to calculate the reliability of the instrument that the values obtained showed the relevance of questions and items for different sectors of the questionnaire. Based on correlation coefficients, a positive and significant correlation was found between all aspects of cooperative functions with strengthening entrepreneurial characteristics and opportunity identification competencies of rural women as two dependent variables. Regression analysis also showed that the three functions of cooperatives like market supply and development, strengthening personal motivations and capabilities, and providing capital and production infrastructure can explain 58.2% of changes of strengthening entrepreneurial characteristics as dependent variable. Also 42.7% of changes in rural women’s opportunity identification competencies explained by three functions like market supply and development, providing capital and production infrastructure, and education and information related functions.
ملخص الجهاز:
البته اين نتايج در گروي توجه تعاوني ها به ايجاد و تقويت ويژگي هاي کارآفرينانه در بين اعضا و کمک به آنها در شناسايي و بهره برداري از فرصت هاي کارآفرينانه است ؛ به عبارتي ، تعاوني ها و تشکل هاي زنان در صورت توجه به توسعه و تقويت توانمندي هاي کارآفرينانه زنان مي توانند بستر مناسبي براي فعاليت هاي اقتصادي آنها فراهم کنند و تأثير بسزايي در دستيابي به تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي ، به ويژه در مناطق روستايي ، بهبود وضعيت سواد و بهداشت خانواده ، تأمين هزينه هاي خانوار به عنوان سرپرست و نيز کاهش مهاجرت به شهرها اشاره نمود (خسروي پور و عسگريان دهکردي ، ١٣٨٨).
با توجه به اينکه در اين تحقيق رابطه بين کارکردهاي مختلف تعاوني ها با دو متغير وابسته يعني ايجاد و تقويت ويژگي هاي کارآفرينانه اعضا و توانايي آنها در شناسايي و ارزيابي فرصت هاي کارآفرينانه بررسي شد، تحليل رگرسيون به طور جداگانه براي هر دو متغير انجام گرفت که نتايج آن در ادامه آمده است .
بر مبناي نتايج تحليل رگرسيون مي توان چنين استنباط نمود که در بين کارکردهاي مختلف تعاوني ها، سه کارکرد تأمين و توسعه بازار، تأمين سرمايه و زيرساخت توليد و آموزش و اطلاع رساني نقش پيش بيني کننده اي براي متغير توانايي شناسايي و ارزيابي فرصت هاي کارآفرينانه دارند.