خلاصة:
از گذشته بازارها مکانهایی جهت برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی بوده در حالیکه امروزه با از بین رفتن نقش اجتماعی این فضا در شهر، نقش اقتصادی آن به مهمترین کارکرد بازار تبدیل شده است. در دنیای شهرهای مدرن مراکز نوین تجاری علاوه بر اینکه در رشد اقتصادی منطقه موثرند، بستری جهت حضور انسان و گذراندن اوقات فراغت و تفریح نیز هستند. بواسطه ساخت و ساز مجتمعهای تجاری در قلب شهرهای پر ازدحام و جذب جمعیت فراوانی از افراد در درون خود، این فضاها نیازمند توجه بیشتری در خصوص طراحی ایمن و کاهش خسارات در زمان سانحه هستند. هدف این مقاله بررسی میزان ارتباط مولفههای پدافند غیرعامل بر رضایتمندی مراجعه کنندگان در نمونه مورد مطالعه (مرکز خرید گلسار رشت) میباشد. این پژوهش که از نظر ماهیت توصیفی، از نظر روش اجرا پیمایشی و از حیث هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد، از طریق جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که عامل طراحی معماری بعنوان یکی از زیر مولفههای متغیر پدافند غیرعامل، بیشترین تاثیرگذاری در رضایتمندی مراجعین از مرکز خرید گلسار رشت را دارد.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از بررسيها نشان ميدهد که عامل طراحي معماري بعنوان يکي از زير مولفه هاي متغير پدافند غيرعامل ، بيشترين تاثيرگذاري در رضايتمندي مراجعين از مرکز خريد گلسار رشت را دارد.
(سطح عملکرد ايمني جاني) قايمي و مهدي نيا (١٣٩٥) با بررسي و تلفيق ، اصول طراحي معماري و پدافند غيرعامل راهکارهايي جهت کاهش خسارات و تلفات در زمان وقوع بحران و افزايش امنيت و آرامش جامعه ارائه نموده اند.
جدول (١) جدول مقادير آلفاي کرونباخ براي متغيرهاي پژوهش متغيره تعداد سوالات آلفاي کارونباخ کيفيت محيطي 4 0/761 حس تعلق 4 0/745 آسايش کالبدي 7 0/786 جذابيت محيطي 3 0/738 امنيت رواني 5 0/742 رضايتمندي 23 0/823 مکان يابي 3 0/714 پناهگاه 2 0/721 اعلام خطر 3 0/736 طراحي معماري 9 0/789 پدافند غير عامل 17 0/817 آلفاي کرونباخ براي کل سوالات پرسشنامه 0/863 ماخذ: نگارنده ويژگيهاي جمعيت شناختي نمونه آماري به شرح زير است .
براي بررسي وضعيت رضايتمندي مراجعين مرکز تجاري گلسار و متغيرهاي آن با توجه به نتايج آزمون کولموگروف - اسميرنوف و نرمال بودن داده ها، از آزمون تي استيودنت تک نمونه اي استفاده شده است .
جهت بررسي رابطه بين شاخص هاي پدافند غير عامل و رضايتمندي با توجه به نتايج آزمون کولموگروف -اسميرنوف و نرمال بودن داده ها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده است .
با توجه به مثبت بودن مقادير ضرايب B نتيجه ميشود که رابطه بين متغيرهاي رعايت پدافند غير عامل با رضايتمندي مراجعين مرکز تجاري گلسار رشت مستقيم است .