ملخص الجهاز:
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دارای افت تحصیلی در دوره دوم متوسطه مهدیه شفیع نادری ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ فایلهای مرتبط / در فرایند فعالیت تحصیلی دانشآموزان عواملی وجود دارد که میتواند عملکرد تحصیلیشان را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
بر همین اساس نتایج آزمون شاپیرو ویلک بیانگر آن بود که پیشفرض نرمال بودن توزیع نمونهای دادهها در متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در گروههای آزمایش و گواه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برقرار است (p> 0/05).
این بدان معناست که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی توانسته منجر به بهبود خودکارآمدی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی در دوره دوم متوسطه در مراحل پسآزمون و پیگیری گردد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی در دوره دوم متوسطه انجام گرفت.
یافته اول پژوهش حاضر بیانگر آن بود که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی شده است.
علاوه بر این همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی باعث میشود که آنان با آگاهی از خلق و عواطف مثبت و منفی خود (باکوش و همکاران، 2018)، مخصوصاً هیجانات مثبت تحصیلی، احساسات منفی خویش نسبت به تحصیل را کاهش دهند که به تبع آن میزان هیجانات مثبت و شورانگیز نسبت به تحصیل در آنها افزایش پیدا خواهد کرد.
یافته دوم پژوهش حاضر بیانگر آن بود که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دارای افت تحصیلی شده است.