خلاصة:
سازمانهای آموزشی و از جمله سازمان آموزش و پرورش در تربیت سرمایه انسانی هر جامعهای نقش محوری دارند و تربیت سرمایهانسانی از وظایف مهم آنها است، بنابراین پرداختن به مقوله بیتفاوتی و اهمالکاری سازمانی، از مسائل مهم به شمار میآید. لذا هدف تحقیق حاضر، تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شغلی و شخصیتی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعهآماری شامل کارکنان آموزش و پرورش شهرستان قدس میباشد که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 324 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اهمالکاریسازمانی (1390)، پرسشنامه استاندارد بیتفاوتیسازمانی(1389)، پرسشنامه استاندارد ماهیتشغلی (1976) و پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی (توسط کارشناسان و متخصصان) و سازه (تحلیلعاملی تأییدی) تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین اهمالکاری سازمانی کارکنان، در حد کم؛ بیتفاوتیسازمانی کارکنان، کمتر از حد متوسط؛ و میانگین ماهیتشغلی و شخصیتی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بود. بین ویژگیهای شغلی و شخصیتی با اهمالکاریسازمانی و بیتفاوتیسازمانی کارکنان، رابطه منفی و معنادار وجود دارد. هم ویژگیهای شغلی و هم شخصیتی، قابلیت پیشبینی اهمالکاری و بیتفاوتیسازمانی کارکنان را دارند.
Educational organizations, including the organization of education, have a central role in the development of human capital in any society, and human capital education is one of their most important tasks. Therefore, addressing the issue of organizational indifference and procrastination is one of the most important issues. Thus the purpose of this research was to determine organizational procrastination and organizational indifference based on personality traits and job nature in employees of education office in Qods City. This research is a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all employees in Qods City. Using Cochran Formula and stratified randomized sampling, 324 employees were chosen as the sample. To collect data, Standard Organizational Procrastination Questionnaire (2011), Standard Organizational Indifference Questionnaire (2010), Standard Job Nature Questionnaire (1976) and Standard Personality Traits Questionnaire (1999) were used. Content validity (by experts & specializations) and construct validity (via confirmatory factor analysis) were estimated. Reliability of the questionnaires was estimated through Cronbach alpha coefficient as well. To analyze data, descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential statistics (i.e. one sample t-test, Pearson correlation coefficient & regression analysis) were employed. The findings showed that mean of organizational procrastination in the employees was low, the organizational indifference of the staff was lower than the average, and the average of the job nature and personality traits were higher than average. There is a negative and significant relationship between job nature and personality traits with organizational procrastination and organizational indifference. Both job nature and personality traits can significantly predict organizational procrastination and organizational indifference.
ملخص الجهاز:
تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و ماهیت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس سمیرا قاضی1 و حمید رحیمی2* Determining Organizational Procrastination & Indifference Based on Personality Traits and Job Nature in Employees of Education Office in Qods City Samira Ghazi1, Hamid Rahimi 2* تاریخ دریافت: 19/12/1398 چکيده سازمانهای آموزشی و از جمله سازمان آموزش و پرورش در تربیت سرمایه انسانی هر جامعهاي نقش محوري دارند و تربیت سرمایهانسانی از وظایف مهم آنها است، بنابراین پرداختن به مقوله بیتفاوتی و اهمالکاری سازمانی، از مسائل مهم به شمار میآید.
Thus the purpose of this research was to determine organizational procrastination and organizational indifference based on personality traits and job nature in employees of education office in Qods City.
بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس میباشد.
اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی کارکنان از روی ویژگیهای شغلی و شخصیتی قابل پیشبینی است.
اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی کارکنان از روی ویژگیهای شغلی و شخصیتی قابل پیشبینی است.
نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی با اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد و ویژگیهای شخصیتی، قابلیت پیشبینی اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی کارکنان را دارند.
The relationship between personality type with Burnout and career manager’s procrastination Lashararea schools, 1st International Conference on New Research in the Field of Educational Science and Psychology and Social Studies Iran, Qom. Davison, H.