خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان صلاحیتهای حرفهای دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان بر اساس دیدگاه سازندهگرایی می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه را دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان تشکیل دادهاند. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بر اساس جدول مورگان تعداد 150 نفر از دبیران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/75 محاسبه شد. یافته ها نشان داد که دبیران از صلاحیتهای حرفهای سازنده گرایی برخوردارند. در حالی که نتایج سؤالات مصاحبه نشان داد دبیران از صلاحیتهای حرفهای مبتنی بر سازندهگرایی برخوردار نیستند. همچنین نتایج یافته ها نشان داد مراکز آموزش عالی نقش مؤثری در تربیت معلمان سازندهگرا نداشتند.
The purpose of this study was to examine female high school teachers' professional competencies based on constructivism perspective in Hamedan city. This research is a descriptive survey. Statistical population of this study consists of all female high school teachers of Hamedan city. 150 teachers were selected based on multi-step cluster sampling method and according to Morgan Table. A questionnaire was used for data collection. Its reliability was estimated through Cronbach’s Alpha which turned out to be about 0/75. The findings showed that the participating teachers have professional competences while interviews showed that the teachers do not have professional competencies according to constructivism perspective. Moreover, higher education centers did not have influential roles in upbringing constructivist teachers.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: سازندهگرایی، دوره متوسطه، صلاحیتهای حرفهای معلم، تربیت معلم تاریخ پذیرش: 22/04/1399 Abstract The purpose of this study was to examine female high school teachers' professional competencies based on constructivism perspective in Hamedan city.
با توجه به اينکه نظام تربيت معلم و مراکز آموزش عالي به دنبال آگاهی از مهارتهای حرفهای دبیران هستند میکوشد تا زمينۀ مشارکت دبیران در فرايند طراحي، اجرا و ارزشيابي از برنامههاي آموزشي و درسي فراهم گردد؛ از طرفی، يکي از دغدغههاي نظامهاي آموزشي، حرکت به سمت تمرکززدايي است.
میزان صلاحیتهای حرفهای دبیران تا چه میزان بر پایه دیدگاه سازندهگرایی استوار است؟ روششناسی این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است و جامعه آماري اين تحقيق را دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان تشکیل دادهاند.
میزان صلاحیتهای حرفهای دبیران تا چه میزان بر پایه دیدگاه سازندهگرایی استوار است؟ نتایج حاصل از سؤالات بازپاسخ با استفاده از روش استقرا نشان داد که دبیران از صلاحیتهای حرفهای سازندهگرایی برخوردار نیستند.
نتایج حاصل از این سؤال با پژوهش رجبلو (1375) مبنی بر عدم آشنایی دبیران علوم انسانی شهر تهران از ارزشیابی در حین فرایند تدریس و عدم استفاده از مطالب خارج از درس، همخوانی ندارد و همچنین با تحقیق دانشپژوه (1382) نیز همخوانی ندارد.
اما یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آموزش عالی در برنامههای آموزشی به این نکته توجه نکرده است و روش تدریس دبیران نیز همانند استادان خود در دانشگاهها به همان صورت سنتی بوده است.
بررسی ویژگیهای روش تدریس دبیران علوم انسانی سال دوم متوسطه نظری نظام جدید در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران از دیدگاه دانشآموزان در سال تحصیلی 74-75.