خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط ساختاری سبکهای دلبستگی با افسردگی با توجه به نقش میانجی نظریهی ذهن در دانشجویان بود. این مطالعه از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که در راستای آن تعداد ۳۰۰ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-97 به شیوهی نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب گردیده و پرسشنامههای افسردگی بک، دلبستگی بزرگسالان، تکلیف داستانهای عجیب و تکلیف تشخیص اشتباهات سهوی را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل اندازهگیری شده با مدل نظری برازش نسبتاً مطلوب دارد (RMSEA=0.07,CFI=0.87,IFI=0.87)، به نحوی که سبکهای دلبستگی ناایمن علاوه بر نقش مستقیم، توانستند به واسطهی نظریهی ذهن نشانههای اختلال افسردگی را به طور معنیدار پیشبینی کنند. مبتنی بر این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که کیفیت رابطه با مراقبان، توانایی کودک برای درک و فهم حالات ذهنی و هیجانی دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، نقایص نظریهی ذهن، ظرفیت شناختی فرد را تحت تأثیر قرار داده و فرد درکی منفی از دیگران و حالات ذهنی آنها داشته و در نتیجه استعداد فرد برای ابتلا به افسردگی افزایش مییابد. با توجه به نتایج به دست آمده، میتوان گفت که اتّخاد روشهای مناسب جهت شناسایی عوامل خطر و تداوم بخش افسردگی و نهایتاً پیشگیری یا تعدیل این عوامل خطر از طریق ملاحظات بالینی، مفید و سودمند به نظر میرسد.
The aim of this study was to determine the structural relationships between attachment styles and depression, regarding to meditating role of Theory of Mind in students. This study was a descriptive-correlational study and participants were 300 undergraduate students of Tabriz university in 2017-18 that selected by cluster multistage sampling and they completed Beck Depression Inventory, Adults Attachment Inventory, Strange Stories Task and Faux Pas Recognition Test. Data analysis using structural equation modeling method showed that the measured model has a relatively favorable fit with the theoretical model (RMSEA=0.07,CFI=0.87,IFI=0.87), so that insecure attachment styles, in addition to their direct role, were able to significantly predict the symptoms of depression through theory of mind. Based on these findings, it can be concluded that the quality of relation with caregivers affects the ability of child to understand the mental and emotional states of others. In addition, the deficits of theory of mind affect the cognitive capacity and the individual has a negative perception of others and their mental states and as a result, his ability to become depressed increases. According to the results, we can say that adopting appropriate methods for identifying risk factors and preventing or modifying these factors through clinical interventions seem beneficial.