خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل ناکامی و سازگاری دختران نوجوان شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونهای به تعداد 32 نفر از دختران دوره متوسطه اول شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. والدین گروه آزمایش به مدت 9 جلسه در برنامه آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند، ولی والدین گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تحمل ناکامی هارینگتون (2005) و سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993) بود. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 24 و شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در پسآزمون میانگین نمرات عدم تحمل ناکامی به صورت معناداری کاهش و میانگین نمرات سازگاری به صورت معناداری افزایش یافته بود. لذا نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت والدین میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای کاهش عدم تحمل ناکامی و افزایش سازگاری دختران نوجوان به کار رود.
The present study was aimed to determine the effectiveness of Parent Management Training (PMT) on frustration tolerance and adjustment of adolescent girls in Kerman. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest and control group. A sample of 32 First year high school girls in Kerman was chosen by a multistage cluster random sampling method in the 2018_2019 academic year and randomly assigned to the experimental and control group. The parents of the experimental group were included in Parent Management Training (PMT) program for 9 sessions but parents of the control group did not receive any training. The research tools were Harringtonchr('39')s frustration Tolerance questionnaire (2005) and Sinha and Singchr('39')s Adjustment students questionnaire (1993). The data were analyzed by descriptive indicators and multivariate analysis of covariance using SPSS software version 24. The results showed in the experimental group compared to the control group, the mean scores of frustration intolerance significantly reduced and the mean scores of adjustment significantly increased in the posttest. Therefore, the results showed that Parental Management Training can be a useful intervention for reducing frustration intolerance and increasing adjustment of adolescent girls.
ملخص الجهاز:
اثربخشي آموزش مديريت والدين بر تحمل ناکامي و سازگاري دختران نوجوان The Effectiveness of Parent Management Training (PMT) on Frustration Tolerance and Adjustment of Adolescent Girls مرضيه شهرياري سرحدي Marzieh Shahriari Sarhadi M.
چکيده Abstract The present study was aimed to determine the هدف پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش مديريت والدين بر تحمل effectiveness of Parent Management Training ناکامي و سازگاري دختران نوجوان شهر کرمان بود.
لذا نتايج پژوهش نشان to the control group, the mean scores of frustrationداد که آموزش مديريت والدين ميتواند به عنوان يک روش مداخله اي intolerance significantly reduced and the mean scores of adjustment significantly increased in the مفيد براي کاهش عدم تحمل ناکامي و افزايش ســـازگاري دختران posttest.
از سويي ديگر، ابراهيم زاده ، آگشته ، زينال پور و همکاران (١٣٩٦) در پژوهش خود به بررسي نقش آموزش مديريت والدين بر کاهش رفتار امتناع از مدرسه پرداختند، نتايج اين مطالعه نشان داد آموزش مديريت والدين به طور معناداري توانســته اســت نشــانه هاي امتناع از مدرســه رفتن را کاهش دهد و به صــورتي منجر به افزايش ســازگاري تحصــيلي در دانش آموزان شــود.
لذا اين پژوهش درصــدد اين اســت که بداند آيا با اصــلاحاتي در محيط خانواده با اســتفاده از روش آموزش مديريت والدين به عنوان يک روش تربيتي ميتوان تحمل ناکامي و سازگاري دختران نوجوان را افزايش داد؟ روش طرح پژوهش حاضر، نيمه تجربي با طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود.