Artistic exchange between different regions is an important theme for students
of the cultural history of the Islamic world. In these terms, Iran and Syria play
a special part in the development of Islamic art, from the Umayyad period
onwards. In this article, I will try to assess how far the potential of artistic exchange
reached, at a crucial moment in the common history of Iran and Syria,
and whether this potential was actually realized in those monuments which we
perceive nowadays as the masterpieces most characteristic for the architecture
of the Islamic period in each of the two countries.
The Saljuq sultan Malikshah, during his campaign in Syria in 479/1086, was
so impressed by the architecture of the Umayyad Mosque in Damascus, that
he gave order to rebuild the Congregational Mosque of Isfahan. It was the
dome of Damascus which inspired the ruler to build a dome chamber in Isfahan.
The masterly Saljuq domes of Isfahan, built in 479/1086—87 and 481/1088—
89, have served as prototypes for numerous domes of the Saljuq period, and
have coined the new type of the Iranian Friday mosque. They occupy a pivotal
position for the history of mosque architecture in Iran and beyond, and have
ultimately determined the shape of the Iranian mosque to the present day.
It may justly be asked whether Damascus was involved in this story, and to
which degree. However, in order to determine the weight of particular influences
at a certain moment in cultural h between Iran and Syria in the late 5
th / 11 th century, or more general, during the Saljuq period. Further below,
Malikshah’s visit to Syria will be dealt with again.
ملخص الجهاز:
داد و ستد هنری میان ایران و سوریه در اواخر سده ی پنجم )سده ی یازدهم میلادی(پرفسور لورنتس کُرن ترجمه آرش رضویان پیشگفتار نویسنده برای ترجمه فارسی پیشنویس این مقاله در ســال 2008 نوشته شد، با این هدف که پیوستگی فرهنگی بین ایران و جهان عرب مورد بحث قرار گیرد.
در دیگر سو برای من مهم بود که این توضیح شتابزده را، آنچنان که برخی نویسندگان مدعی شدهاند، نقد کنم که گنبدخانه مسجد بزرگ اصفهان از روی گنبدخانه مســجد جامع دمشــق ساخته شده اســت.
میان بسیاری از عقاید نوین و الهامبخشِ نویسنده ، گفتهی زیر چشمگیراست: بنابر گفتهی فلود، ملکشاه سلجوقیبه هنگام لشگرکشی به سوریه در سال 479 هجری/1086 میلادی چنان تحت تاثیر مسجد امویدر دمشق قرار گرفت )درست توسط گنبد میانی کلیسا، تصویرهای 1و2( که دستور داد مسجد جامع اصفهان دوبارهسازی شود.
شاید به درستی بپرسید آیا دمشق در این داستان دستی در کار دارد و تا چه اندازهای؟ به هر رو، برای تعیین دقیق اندازهی تأثیرپذیری در زمانی خاص از تاریخ فرهنگی، لازماست که نگاهی به اوضاع عمومی بیاندازیم و بپرســیم چه گواهی برای داد و ستد هنری میان ایران و سوریه در پایان سده پنجم هجری /یازدهم میلادی یا گستردهتر، در دوران سلجوقی هست.
Creswell( آن را شرح داده است، آشکارا ما را به این رهنمون میشــود که ملکشــاه به هنگام اقامتش در سوریه در ســال 479 هجری/1086 میلادی در دمشق جای گیر شده بوده.
The Monumental Inscriptions From Early Islamic Iran and Transoxiana.
Studies in Islamic Art and Architecture.
«Eastern Islamic Influences in Syria: Raqqa and Qalʿat Jaʿbar in the Later 12th Century.
Oxford Studies in Islamic Art 1.
Die Kunst des Islam.