خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. روش این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان شرکتکننده در سی و ششمین دوره مسابقات ورزشی دانشآموزان کشور در شهر قم بود. گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. نتایج پژوهش نشان داد که تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد؛ بنابراین پیشنهاد میگردد تا با غنیسازی محیطهای ورزشی و بهبود مهارتها به دانش آموزان ورزشکاران، ضمن تقویت هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها به بهبود پیشرفت تحصیلی آنان کمک کرد.
The purpose of this study was to design a model of role critical thinking and emotional intelligence on the academic achievement of athletic students. The method of this research in terms of purpose, was applied and in terms of data collection, was descriptive-correlation. The statistical population of the study was all students who participated in the thirty sixth sport competitions of students in the city of Qom. Data was gathered by field and using a questionnaire. The results of this study showed that critical thinking has a significant effect on academic achievement of athlete students. Also, the results of this study showed that emotional intelligence has significant effect on academic achievement of athlete students.Therefore, it is suggested that by enriching the sports environments and improving the skills to athlete’s students, it also strengthening emotional intelligence and critical thinking, helped improve their academic achievement.
ملخص الجهاز:
گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار طراحی و اجرا گردید.
محیط ورزش به واسطۀ شرایط خود برخی جنبههای مربوط به هوش هیجانی و تفکر انتقادی ورزشکاران را تحت شعاع قرار میدهد؛ اما فقدان پژوهشهای جامع در این خصوص سبب گردیده است تا اثرات برخی متغیرها از جمله هوش هیجانی و تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار مشخص نباشد.
لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار نقش دارد؟ جهت پاسخ به سؤال پژوهش حاضر از مدل مفهومی بر خواسته از مطالعات نظری استفاده شد.
Structural Model of Academic Achievement in Mathematics Students: The Role of Intermediaries in Learning Strategies in Relationship between Achievement Goals and Academic Progress, Quarterly Journal of Educational Innovation, 4 (8), 98-117.
The Effect of Integrated Educational Design Model on Students' Achievement in the Basic Mathematics Course of the 1st Year of Primary Schools in the academic year of 96-97, International Conference on New Advances in Social Sciences, Education Sciences and Psychology, Karaj 1-8.
The purpose of this study was to provide a model of the role of personal, environmental and perceived safety factors on the citizens' walking intention.
The results of study showed that individual, environmental and safety factors affect the intention of walking citizens.
Extended Abstract Objective The lack of comprehensive research on the role of certain individual, safety environments on some sporting behaviors, including walking, is understood (1).