خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی روش تدریس حل مساله بریادگیری ریاضی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر لردگان پرداخته است. در پژوهش حاضر جامعهی آماری کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر لردگان است و نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد. بدین صورت که ابتدا شهر لردگان از لحاظ جغرافیایی تقسیم شد. از هر ناحیه جغرافیایی یک منطقه و از هر منطقه یک مدرسه در بین پنج ناحیه، به صورت تصادفی یک مدرسه و از آن مدرسه تعداد 60 دانش آموز انتخاب شدند. از بین 60 نفر به طور تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش در یک کلاس و 30 نفر در گروه کنترل در کلاس دیگر قرار گرفتند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد یادگیری استفاده شده است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین روش تدریس حل مساله بریادگیری ریاضی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر لردگان اثرگذاری معناداری وجود دارد.
The present study investigates the teaching method of solving the mathematical learning problem of high school students in Lordegan. In the present study, the statistical population is all high school students in Lordegan and sampling was done in a multi-stage cluster. Thus, the city of Lordegan was first divided geographically. One school from each geographical area and one school from each area among five districts, one school was randomly selected and 60 students from that school. Out of 60 people, 30 were randomly assigned to the experimental group in one class and 30 to the control group in another class. A standard learning questionnaire was used to collect data. In this study, analysis of covariance test was used to analyze the data. The results of the research showed that there is a significant effect between the teaching methods of solving the problem of mathematical learning of high school students in Lordegan.
ملخص الجهاز:
نظام آموزش و پرورش به جاي ارائه صرف اطلاعات به يادگيرندگان ، بايد موقعيت هاي مناسب براي پرورش تفکر آنان را فراهم آورد؛ و يکي از روشهايي که مي تواند تفکر را در دانش آموزان پرورش دهد درگيرکردن دانش آموزان در حل مساله مي باشد؛ بنابراين مساله اصلي تحقيق آن است که آيا روش تدريس حل مساله تأثير معناداري بر يادگيري دانش آموزان دارد؟ پيشينه پژوهش نوروزوند و شفيعي (١٣٩٩) پژوهشي با عنوان تاثير روش تدريس حل مسئله بر يادگيري دانش آموزان انجام دادند اين مطالعه به صورت مطالعات کتابخانه اي و به صورت مروري انجام گرفت نتايج نشان داد که روش تدريس حل مسئله تاثير مثبتي بر يادگيري دانش آموزان دارد و يادگيري دانش اموزان را افزايش مي دهد.
نتايج بررسي روش تدريس حل مساله بريادگيري رياضي دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر لردگان جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه استاندارد يادگيري استفاده شده است .