خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش معکوس بر نشاط ذهنی و بازتاب اجتماعی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه (گروه آزمایش و گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان گلستان است که با روش نمونهگیری خوشهای از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی شهرستان بندرترکمن انتخاب شد و شد و به قید قرعه یکی از مدارس ابتدایی شهرستان انتخاب شد سپس از بین پایههای تحصیلی پایه سوم به طور تصادفی انتخاب شد و از بین دانشآموزان آن، آن دسته از دانشآموزانی که دارای نمره خوب و خیلی خوب در درس علوم و انظباط خوب و خیلی خوب داشتند به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند در نهایت 40 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نشاط ذهنی ریان و فردریک (1997) و رفتار اخلاقی لوزیر (1993) است که روایی پرسشنامه توسط کارشناسان حوزه آموزش و روانشناسان حوزه تعلیم و تربیت مورد برسی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات جزئی مورد تائید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از الفای کرنباخ به ترتیب 77/0 و 82/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معکوس تاثیری مثبت و معناداری بر نشاط ذهنی و بازتاب اخلاق اجتماعی دانشآموزان دارد بدین معنا که آموزش معکوس سبب افزایش نشاط ذهنی و بازتاب اخلاق اجتماعی دانشآموزان میگردد.
ملخص الجهاز:
حامیان کلاس معکوس تبیین میکنند که این رویکرد باعث بهبود تعامل معلم و شاگرد (مکلین و همکاران 4 ، 2016؛ گراس و همکاران 5 ، 2015)، افزایش درگیری فراگیران با محتوا (روتلار و کین 6 ، 2016) ادراک و تفکر نسبت به موضوع (چن هسیه و 7 l"/>l"/>، 2016)، تسهیل یادگیری عمیق از طریق فعالیتهای یادگیری در کلاس د 8 t"/>t"/>، 2015) نشاط و ه Harrington et al Torkelson Reeve McLean and et al Gross and et al Rotellar & Cain Chen Hsieh et al Moffett (پارشر 1 ، 2015)، افزایش انگیزه، پویایی کلاس و یادگیری عمیقتر (گلزاری و عطاران، 1395) فراگیران میشود.
همگی از معضلات جدیدی هستند که یافتن راهحل برای آنها، توسل به اندیشهی نو در قلمرو اخلاق و انعکاس آنها در حوزه اخلاق اجتماعی را طلب میکند (قدمپور، امیریان و خدایی، 13 > در پژوهشی که ناموری و همکارانش (1397) با هدف بررسی میزان تاثیر روش آموزش معکوس بر یادگیری دانشآموزان در درس فیزیک و آزمایشگاه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که جابجایی درس و تکلیف علیالخصوص در درس فیز Prashar Ryan & Desi Waterman آزمایشگاه میتواند میزان یادگیری، ماندگاری دروس در ذهن و همچنین فعالیت دانشآموزان را در امر آموزش افزایش دهد.
بحث و نتیجهگیری با توجه به تاثیر شیوههای نوین آموزشی بر ابعاد مختلف روانشناختی دانشآموزان هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش معکوس بر نشاط ذهنی و بازتاب اخلاق اجتماعی دانشآموزان است.
ناموری، الهه؛ جلیلیان، بهروز؛ فنون، فرنوش؛ رضایی، صفیه.