خلاصة:
در سه دهه گذشته اینترنت نقش بزرگی در جوامع ایفا کرده و افزایش سریع استفاده از آن نشاندهنده تاثیر آن بر تمام جنبههای اقتصادی از جمله تجارت بینالملل است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نفوذ اینترنت بر تجارت کالاها و خدمات ایران با بزرگترین شرکای تجاری آن است. برای این منظور از روش رگرسیون فازی جهت بررسی روابط بین در طی دوره 2016-1995 استفاده شده است. در این مطالعه سه مدل تجربی شامل: 1- تاثیر نفوذ اینترنت بر تجارت کل کالاها و خدمات ایران با شرکای تجاری، 2- تاثیر نفوذ اینترنت بر صادرات کالاها و خدمات ایران به شرکای تجاری و 3- تاثیر نفوذ اینترنت بر واردات کالاها و خدمات ایران از شرکای تجاری آن در چارچوب مدل جاذبه تعمیمیافته برآورد شدهاند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد متغیرهای نفوذ اینترنت و تولید ناخالص داخلی سرانه ایران و شرکای تجاری و جمعیت ایران در هر سه مدل بر تجارت کالاها و خدمات تاثیر مثبت دارند. همچنین مطابق نتایج، اثر متغیر جمعیت شرکای تجاری ایران بر تجارت کل و صادرات ایران به این کشورها مثبت است در حالی که بر واردات کالاها و خدمات ایران از شرکای تجاری اثر منفی دارد. علاوه بر این، یافتهها حاکی از این است که اثر متغیرهای فاصله و نرخ ارز بین ایران و شرکای تجاری بر تجارت کل ایران با این کشورها و صادرات به آنها و واردات از آنها منفی است.
Over the past three decades, Internet has been playing a major role in societies, and the rapid increase in its use reflects its impact on all aspects of the economy, including international trade. The present study intends to investigate the effect of Internet influence on Iran's goods and services trade with its largest trading partners. For this purpose, the fuzzy regression method was applied to investigate the relationships between variables from 1995 to 2016. In the present study three experimental models: 1) the effect of Internet influence on all goods trade and services of Iran with trading partners; 2) the effect of Internet influence on the Iranian goods export and services to trading partners; and 3) the effect of Internet influence on the Iranian goods import and services from commercial partners, within the framework of the modified gravity model are estimated. The results show that in all the three models, the variables of Internet diffusion and GDP per capita of Iran and trading partners and the population of Iran have a positive effect on trade in goods and services. Also, according to the results, it was found that the population of Iran's trading partners has a positive effect on the total Iran’s trade and exports to these countries, while it has a negative effect on Iran’s goods import and services. Furthermore, the findings suggest that the effect of the variables the distance and the exchange rate between Iran and trading partners on the total trade of Iran with these countries and export to them and imports from them is negative.