خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی نحوه مواجهه ایران در دوره گفتمان اصلاحطلبی (1384 ـ 1376) و با تاکید بر آراء و اندیشههای برجستهترین تولیدکنندگان این گفتمان، سید محمد خاتمی با جهانیشدن فرهنگی صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی ـ تبیینی استفاده شده و دادههای آن به روش کتابخانهای گردآوری شده است. برای سهولت دریافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی این پژوهش یعنی «گفتمان اصلاحطلبی در مواجهه با جهانیشدن فرهنگی چه دیدگاههایی داشته است؟» و در نهایت، این دیدگاهها منجر به چه نوع رابطهای بین این دو شده است؟ از مدل امر سیاسی شانتال موفه که در آن سه نوع رابطه را در قبال جهانیشدن در نظر میگیرد بهره کافی برده شده است. فرضیة پژوهش بدین صورت بوده است که تا قبل از تثبیت گفتمان اصلاحطلبی در فضای سیاسی ایران، نوع نگاه، رویکرد و رابطه جمهوری اسلامی ایران با جهانیشدن بهویژه بعد فرهنگی آن، رویکردی منفی و بدبینانه و رابطهای از نوع تخاصم و دشمنی بوده است. با روی کار آمدن دولت خاتمی و شکلگیری گفتمان اصلاحطلبی نوع نگاه و رویکرد به جهانیشدن دچار تغییراتی اساسی شد.
The aim of this study was to investigate how Iran encountered in the period of reformist discourse with cultural globalization. In this research, descriptive-explanatory method has been used and its data has been collected by library method. To make it easier to find the right answer to the main question of this research, "What are the views of the reformist discourse in the face of globalization and culturalization?" And finally, what kind of relationship has these views led to? The model of Shantal Mufa's political affairs, in which he considers three types of relations towards globalization, has been used extensively. The research hypothesis has been that before the establishment of the reformist discourse in the Iranian political space, the Islamic Republic of Iran's view, approach and relationship with globalization, especially its cultural dimension, has been a negative and pessimistic approach and a kind of conflict and enmity. With the coming to power of Khatami's government and the formation of a reformist discourse, the way of looking at and approaching the world has undergone fundamental changes.
ملخص الجهاز:
اين گفتمان با قبول اينکه بسياري از ارزش هاي جهاني شدن نظير اصول و مباني عدالت طلبي ، آزادي گرايي ، حقوق بشر، دموکراسي و مدارا ريشه در جوهر تفکر و فرهنگ اسلامي - ايراني دارند، به جاي اتخاذ موضع انفعالي و تقابل در برابر جهاني شدن فرهنگي و شاخصه هاي آن ، توانسته است زمينۀ ايجاد همزيستي فرهنگي و تعامل و گفت وگوي جهاني مسالمت آميز را ميان (رجوع شود به تصویر صفحه) توجه خاتمي به موضوع فرهنگ حتي بر سياست خارجي دولت او نيز تأثير گذاشت .
همگون سازي فرهنگي و گسترش تجدد غربي ، جهان گير شدن فرهنگ مصرفي سرمايه داري ، افزايش تعاملات و مبادلات فرهنگي در سطح جهان و انقلاب ارتباطي ، توسعۀ رسانه ها و شکل گيري هويت واحد جهاني چهار ويژگي و شاخصه مهم جهاني شدن فرهنگي است که براي فهم بيشتر و روشن تر شدن موضوع ضروري است تا ديدگاه هاي گفتمان اصلاح طلبي نسبت به هريک از اين شاخصه ها و ويژگي هاي جهاني شدن فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
د. نگرش گفتمان اصلاح طلبي به انقلاب ارتباطي ، توسعۀ رسانه اي و شکل گيري هويت واحد جهاني توسعۀ ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان يکي از ويژگي ها و شاخصه هايُ بعد فرهنگي جهاني شدن ، تأثير عميق و شگرفي را در جهان ايجاد کرده است .