خلاصة:
اهداف: امروزه کاربرد فناوریهای نوین ارتباطی، در میان نوجوانان رشد فزایندهای یافته است که در کنار مزایای آن، خطرهایی نیز به همراه دارد. از جمله این خطرات، آسیبهای اجتماعی نوپدید هستند که آسیبهای مرتبط با فناوری جدید را نیز شامل میشوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک زندگی اسلامی در کاهش آسیبهای نوظهور اجتماعی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز انجام شد.
ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی در بین ۳۳۵ نفر از معلمان و ۱۳۵ نفر از مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ انجام شد که به روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. برای سنجش سبک زندگی اسلامی از پرسشنامه کاویانی و برای سنجش ابعاد آسیبهای نوظهور اجتماعی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS ۲۱ و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت.
یافتهها: بین سبک زندگی اسلامی و مولفههای استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی (۰/۲۰۴-=r؛ ۰/۰۰۱=p) و خودکشی در اثر بازیهای رایانهای (۰/۱۵۰-=r؛ ۰/۰۰۱=p) همبستگی معنیدار وجود داشت، ولی بین سبک زندگی اسلامی و مولفههای انحرافات اجتماعی و رفتارهای پرخطر همبستگی معنیداری مشاهده نشد (۰/۰۵p>). سبک زندگی اسلامی بهطور کلی توانست ۰.۷% آسیبهای نوظهور اجتماعی را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک تبریز، سبک زندگی اسلامی موجب کاهش آسیبهای نوظهور اجتماعی میشود.
Aims: Today application of new communication technologies have become increasingly popular among adolescents, which has the risks in addition to the benefits. One of these risks is newfound social harms that include the harms associated with the new technology. The aim of this study was to determine the role of Islamic lifestyle in reducing newfound social harms from the perspective of managers and teachers of primary schools in district 1 of education department of Tabriz.
Instruments & Methods: This descriptive-correlational research was carried out among 335 teachers and 135 head masters of primary schools of district 1 of Tabriz education department in 2018-2019. The subjects were selected using relative random sampling. The Kaviani questionnaire and a researcher-made questionnaire were used to measure the Islamic lifestyle and dimensions of the newfound social harms, respectively. Data were analyzed using SPSS 21 software through Pearson correlation and multivariate regression tests.
Findings: There was a significant correlation between the Islamic lifestyle and components of the use of new communication and information technologies (r=-0.204; p=0.001) with suicide due to computer games (r=-0.150; p=0.001). There were no significant correlations between the Islamic lifestyle and components of social deviations and risky behaviors (p>0.05). The Islamic lifestyle generally predicted 0.7% of newfound social harms.
Conclusion: Based on the perspectives of teachers and head masters of primary school in district 1 of Tabriz, the Islamic lifestyle reduces newfound social harms.