خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانش آموزان متوسطه دوم در شهرستان دزفول انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری نیز شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان دزفول بوده که بر اساس جدول مورگان 368 نفر بهصورت نمونهگیری طبقهبندی انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه بوده که با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تحلیل شدهاند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانش آموزان متوسطه دوم رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. بر اساس نتایج این تحلیل رگرسیون، متغیرهای مستقل سبک زندگی اسلامی (با ضریب تاثیر79%) و سلامت اجتماعی (با ضریب تاثیر3/4%) به ترتیب بیشترین ضریب تاثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته امنیت روانی دانش آموزان دارند. مقدار ضریب همبستگی چندگانه (%82=R) همبستگی قویای را بین مجموعه متغیرهای مستقل و وابسته نشان داد. مقدار ضریب تعیین (%68=R2) نیز نشانگر تبیین 68 درصد از تغییرات متغیر امنیت روانی توسط متغیرهای مستقل بوده است. بر اساس یافتههای بدستآمده میتوان نتیجهگیری کرد که سبک زندگی اسلامی منجر به بهبود و ارتقای سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانشآموزان میشود.
واژگان کلیدی: سبک زندگی اسلامی، سلامت اجتماعی، امنیت روانی
Aims: The present study aimed to identify the relation between the Islamic life style and Social Wellbeing and Psychological security of secondary school students of Dezful County.
Materials and Methods: The method of present study is descriptive - correlation based on the nature of the subject. The statistical population of this study consists of all secondary school students of Dezful city. Their number, According to the statistics of the county education. From this number, 368 person were selected as classification sampling Based on Morgan Table in order to implement this project and collect data from questionnaire Islamic life style(1388), Social Wellbeing questionnaire(2004) and Psychological security questionnaire (2004).Data were analyzed using Pearson and multi-variation regression correlation test by SPSS 21.
Findings: Results Pearson correlation test showed that there is a positive and significant relationship between the Islamic life styles and Social Wellbeing and Psychological security of secondary students. According to the results of the regression analysis, the independent variables of the Islamic life style (with Impact factor of 79 percent) and Social Wellbeing (with Impact factor of %4.3), respectively, have the highest coefficient of standardized regression effect on The dependent variable Psychological security of students. The amount of the multiple correlation coefficient (R=%82) shows strong correlation between the set of independent and dependent variables. The amount of the determination coefficient (R2=%68) represents the Explaining of 68% of the Changes in the dependent variable of Psychological security by the independent variables.
Conclusion: Islamic lifestyle leads to the improvement of social health and psychological safety of students.