خلاصة:
تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای امری ضروری و حـائزاهمیت است. سرمایه اجتماعی متاثر از متغیرهای اجتماعی همچون عدالت و هنجاری موجود در اجتماع می باشد. عدالت درسازمان بیان کنندةبرابری وحفظ رفتاراخلاقی دریک سازمان است. از سوی دیگر الگوی هنجاری حاکم بین افراد می تواند نحوه تعامل افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیرمداخله ای عدالت سازمانی ادراک شده وهنجارسازمانی برسرمایه اجتماعی معلمان انجام شد. بدین منظور از بین دبیران مقطع متوسطه اول اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین در سال تحصیلی 96-1395 120نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در گروه های پژوهش گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل متن های کوتاه هالند، و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده و هنجارسازمانی بر سرمایه اجتماعی رابطه ای و ساختاری معلمان تاثیر دارد. باتوجه به این نتیجه ،زمانی که معلمان ادراک مناسبی ازعدالت سازمانی وهنجارسازمانی داشته باشند،سرمایه اجتماعی بیشتری نشان می دهندوباعث هم افزایی درسازمان خود می شوند.
The analysis of the status of social capital in every community is essential and important. Social capital is affected by social variables, such as justice and social norms in the community. Justice in the organization represents equality and protects ethical behavior in an organization. On the other hand, the normative rule among individuals can influence the way people interact. This research was aimed at investigating the effect of perceived organizational justice and organizational norms on social capital of teachers. For this purpose, 120 primary school teachers of Varamin city were selected by simple random sampling method and assigned to research groups. Measurement tools included viggnetts and social capital questionnaires. Data were analyzed using multivariate covariance analysis with 95% confidence level. The results showed that perceived organizational justice and organizational norms affects structural and relational social capital of teachers. Given this conclusion, when teachers have a proper perception of organizational justice and organizational legitimacy, they show more social capital and thus become synergistic in their organization.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: با توجه به اين نتيجه ، زمـاني کـه معلمـان ادراک مناسـبي از عـدالت سـازماني و هنجار سازماني داشته باشند، سرمايه اجتماعي بيشتري نشان ميدهنـد و باعـث هـم افزايـي در سازمان خود ميشوند.
This research was aimed at investigating the effect of perceived organizational justice and organizational norms on the social capital of teachers.
Keywords: perceived justice, organizational norm, social capital and teacher.
Professor of psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran مقدمه تحليل وضعيت سرمايه اجتماعي ١ در هرجامعه اي امري ضروري و حـائز اهميت اسـت زيـرا سـرمايه اجتماعي براي فهم اين مطلب که چگونه عناصـر اجتمـاعي مـيتواننـد عملکـرد افـراد را در زمينـه دستيابي به اهداف متفـاوت تقويت کنند، مفيد است (جانسـون ٢، ٢٠٠٧).
درودي و شـهرياري (١٣٩٠) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه عدالت سازماني و سرمايه اجتماعي در شرکت مخـابرات شهرستان ميانه به اين نتيجه رسيدند که بين عدالت سـازماني و سـرمايه اجتمـاعي رابطـه مثبـت و معناداري وجود دارد.
Emhan نصراصفهاني و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشي با عنوان «ررسي تاثيرعدالت سازماني ادراک شده برميزان سرمايه اجتماعي کارکنان » به اين نتيجه رسيدندکه با ادراک مثبت افراد از رعايـت عـدالت سازماني شامل عدالت توزيعي، رويه اي و مراوده اي ميتوان ميزان سرمايه اجتماعي افراد را افـزايش داد.
The Impact of Organizational Justice on Teachers’ Work Related Outcomes in Egypt with an Integer Programming Model American Journal of Economics and Business Administration, 6 (4), 148-158.
Contemporary justice research: A new look at familiar questions, Organizational Behavior and Human Design Processes, Vol 89, No1,pp 803-812 - Ashna, M.
Study therelationship of social capital and entrepreneurship within the organization,Journal of Management Culture.