خلاصة:
رضایت از ارتباطات شغلی کارکنان سازمان، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار میگیرد. هدف از این پژوهش، بررسی اثر ویژگیهای سازمانی، زیرساخت مدیریت دانش و جهتگیری کارآفرینانه بر رضایت از ارتباطات شغلی کارکنان است. این پژوهش با رویکردی کمّی اجرا شده و دادههای آن از طریق پرسشنامهای برخط و آفلاین جمعآوری شدند. بررسی این روابط نیازمند بررسی عمیق یک سازمان با زمینه مرتبط است و به همین دلیل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای این پژوهش انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شد. در این راستا 9 فرضیه تدوین شدند که در انتها 6 مورد از آنها مورد تائید قرار گرفت و 3 فرضیه دیگر رد شدند. نتایج این پژوهش نشان دادند که ویژگیهای سازمانی، رابطه معناداری با ابعاد زیرساخت مدیریت دانش (فناوری، ساختار و فرهنگ)، جهتگیری کارآفرینانه و رضایت از ارتباطات شغلی دارد و فرهنگ نیز خود بهعنوان یکی از زیرساختهای مدیریت دانش، رابطه معناداری با رضایت از ارتباطات شغلی دارد، اما فناوری، ساختار و جهتگیری کارآفرینانه، رابطه معناداری با رضایت از ارتباطات شغلی ندارند. این یافتهها به درک بهتر رضایت از ارتباطات شغلی کارمندان سازمان و افزایش آن از طریق بهبود و اصلاح زیرساخت مدیریت دانش در سازمانها کمک میکند.
Job communication satisfaction of organizational staff is affected by many factors. The purpose of this research has been to investigate the effect of organizational characteristics, knowledge management infrastructure and entrepreneurial orientation on job communication satisfaction. The study has been conducted through a quantitative approach and its data collected through an offline questionnaire. Investigating these relationships requires an in-depth study of an organization and due to this, Government Trading Corporation of Iran has been selected for the study. Structural equation modeling and factor analysis have been used for data analysis. In this regard, 9 hypotheses were formulated, 6 of which were finally approved and 3 rejected. The results showed that organizational characteristics have a significant relationship with the dimensions of knowledge management infrastructure (technology, structure and culture), entrepreneurial orientation and job communication satisfaction, and culture itself as an infrastructure of knowledge management has a significant relationship with job communication satisfaction, but technology, structure and entrepreneurial orientation do not have a significant relationship with job communication satisfaction. These findings help to have a better understanding of the employees' job communication satisfaction, enhancing it by improving and modifying the knowledge management infrastructure in organizations.
ملخص الجهاز:
عوامل سازماني که در اين 1 Azad, Masum & Beh 2 Yilmaz, Çelebi & Çakmak 3 Bakotić 4 Lambert & Paoline 5 Oluwunmi et al.
ايجاد يک زيرساخت مناسب با اتخاذ فرهنگ و ساختار مناسبي که تعامل را بهبود بخشد، رابطه نزديک تري 1 Al-Busaidi & Olfman 2 Obeidat, Al-Hadidi & Tarhini 3 Kianto, Vanhala & Heilmann 4 Pannu ميان کارکنان ايجاد کند و آن ها را به تسهيم و انتشار دانش ترغيب کند، باعث ارتقاء سطح تسهيم و انتشار دانش در سازمان ها ميشود (چو و چان ١، ٢٠٠٨).
پژوهش حاضر تلاش دارد تأثير ويژگيهاي سازماني، زيرساخت مديريت دانش و جهت گيري کارآفرينانه بر رضايت از ارتباطات شغلي را در ميان کارکنان شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران مورد بررسي قرار دهد.
اين 1 Chow & Chan 2 Covin & Slevin 3 Lumpkin & Dess مطالعه با شناسايي تأثير زيرساخت مديريت دانش روي رضايت از ارتباطات شغلي کارکنان به سازمان در برنامه ريزي راهبردهاي مديريت دانش و بهره برداري حداکثري از مزاياي آن کمک ميکند.
1 Laupase 2 Syed-Ikhsan & Rowland 3 Lee & Choi 4 Pandey & Dutta 5 Limbu et al.
1 Ghani, Jayabalan & Sugumar 2 Hurley & Green 3 Mavondo & Farrell 4 Lund 5 Abualoush et al.
2 Kessler 3 Silverthorne 4 Bellou 5 Boerebach et al.
The relationship between corporate entrepreneurship, market orientation, organisational flexibility and job satisfaction (Doctoral dissertation, University of Pretoria) Al-Busaidi, K.
The impact of knowledge management infrastructure on organizational performance in SMEs. International Journal of Human Resource & Industrial Research, 4(2), 26-31.