خلاصة:
در حالیکه مبادلات همتا به همتا در سراسر جهان همچنان در حال گسترش است ، متخصصان توسعه اقتصادی- اجتماعی اهمیت مطالعه تفاوتهای اجتماعی- فرهنگی را در درک اقتصاد اشتراکی مورد توجه قرار داده اند. در تحقیق حاضر هدف اصلی شناخت میزان تاثیر ارزشهای اجتماعی - فرهنگی ملی بر تمایل افراد برای مشارکت در اقتصاد اشتراکی همتا به همتا است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت بازرگانی استان تهران درپاییز و زمستان 1398 بود که تعداد آنها 1200 نفر و نمونه با استفاده از جدول کرچسی و مورگان 291 نفر برآورد و به طور تصافی انتخاب شد. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با 30 گویه در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد : جمع گرایی ، مردانگی گرایی ، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت همگی تأثیر مثبت معنی داری بر تمایل مصرف کننده همتا دارد . جمع گرایی و فاصله قدرت تأثیر مثبت معنی داری در تمایل ارائه دهنده همتا دارد . مردانگی گرایی و اجتناب از عدم اطمینان بر تمایل ارائه دهنده همتا تاثیر معنی داری از نظر آماری ندارد . هر چند اجتناب از عدم اطمینان ، به طور قابل توجهی مانع می شود که افراد محصولاتشان را به دیگران اجاره دهند اما در تحقیق حاضر به دلایل شرایط حاکم اقتصادی و فضای فرهنگی مورد تایید قرار نگرفت .
ملخص الجهاز:
بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط ارزشهای اجتماعی - فرهنگی ملی با تمایل افراد برای مشارکت در اقتصاد اشتراکی همتا به همتا در نظر گرفته شد و در ارتباط با ارزش های فرهنگی ، فرضیه های تحفیق برای رابطه بین دسته بندی کالاها و تمایل افراد به اجاره و اجاره محصولات با استفاده از مبادلات همتا به همتا ، به شرح زیر ارائه می شود: فرضیه اول الف ) جمع گرایی، تاثیر مثبتی بر تمایل ارائه دهنده در جهت اجاره محصولات خواهد داشت .
در حالی که مطالعه لامبرتون و رز ، جنبه اجاره اقتصاد اشتراکی را مورد بررسی قرار داده است ، با توجه به اینکه جمع گرایان ، گرایش به توجه افراد درک شده مشابه خودشان دارند، در این راستا افراد جمع گرایانه علاوه بر داشتن تمایلات مصرف کننده بالاتر ، به احتمال زیاد از تمایلات ارائه دهنده های بالاتری نیز برخوردار می باشند.
عدم اطمینان در مورد چگونگی استفاده مصرف کننده از این محصول ، ممکن است افراد را به ویژه افرادی که از سطح بالایی از عدم اطمینان برخوردار هستند را برای ارائه و اجاره محصولات خود به دیگران ، ترغیب کند.
Materialism and the sharing economy:A cross-cultural study of American and Indian consumers.
International Journal of Cross-Cultural Management, 3 (3), 347–368.
What managers should know about the sharing economy.
The effects of national cultural values on individuals' intention to participate in peer-to-peer sharing economy.
Journal of Cross-Cultural Psychology,44(7), 1094 1106.