ملخص الجهاز:
این در حالی است که منابع روایی، علمی و همچنین مستندات قانونی به وفور و بهطور معناداری بر ویژگیهای سنی و تفاوتهای خاص در اوان کودکی یا همان دوره پیش از دبستان نسبت به دوره دبستان یا هفت سال دوم، تأکید دارند اما ظاهراً فقط ساختارهای تشکیلاتی و اداری در نظام تعلیموتربیت ایران مانع تحقق چنین اقدام تحولی و اساسی میشود.
• قانون مجلس شورای اسلامی (تبصره دو ماده یک قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی مصوب 1395) مبنی بر واگذاری محتوای آموزشی و پرورشی ویژه مهدهای کودک و نظارت برآن، به وزارت آموزشوپرورش • مدیریت بررسی و نظارت برتولید محتوای استانها، مراکز و مؤسسات آموزشی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش، در راستای اجرای سیاست واگذاری نقش و مسئولیت تولید محتوا به استانها (ماده 5 اساسنامه دوره پیشدبستان مصوب 699 شورای عالی و ابلاغیه وزارتی 1294/1/101)،که تحقق این مأموریت مهم و اساسی مستلزم توجه جدی به جایگاه دوره پیشدبستان در ساختار اداری و حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش و پشتیبانی همهجانبه از آن است.