خلاصة:
امروزه سازمانها برای دوام و بقا و در جهت حفظ مزیت رقابتی خود لازم است روشها و دانش منسوخ خود را کنار گذاشته و از دانش و تکنولوژیهای نوین استفاده نمایند. در این راستا بافتار یادگیری پالا نقش مهمی را در بروز نوآوری در ارائه خدمات در سازمانهای خدماتی از جمله بانکها ایفا میکند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. هدف پژوهش بررسی نقش بافتار یادگیری پالا در نوآوری سازمانی شعب بانک سپه استان فارس میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس به تعداد 1182 نفر میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و حجم نمونه با روش نمونهگیری خوشهای ساده و با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، از آزمون تی تک نمونه ای، روش ماتریس ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان بافتار یادگیری پالا در شعب بانکهای سپه استان فارس پایین تر از حد مطلوب میباشد. میزان نوآوری سازمانی در هر سه بعد نوآوری سازمانی اعم از بعد تولید، فرایند و مدیریتی - اداری پایین تر از حد مطلوب است؛ که بافتار یادگیری پالا در بانکهای سپه استان فارس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار بعد تولید از ابعاد نوآوری سازمانی در شعب بانکهای سپه استان فارس میباشد.
Today, organizations should discard old & obsolete knowledge and apply new technologies to survive and provide competitive advantage. In this regard unlearning context play main role in empowering innovation in providing services in service organizations such as banks. The purpose of this research is to investigate the role of unlearning context in organizational innovation of Sepah bank branches in Fars. The statistical population of this research is all employees of Sepah bank branches in Fars, which is 1182 people. The research method was descriptive-correlational design and the sample size was determined by using simple pluster sampling and Cochran’s formula. Sample T-test, structural equation modeling & pearson correlation coefficient was used to analyze the data and test the hypotheses. Findings showed that the level of unlearning context was lower than desired level. The level of innovation consists of product process and administrative was lower than desired level too. Finally, the results showed that Unlearning context was positive and significant predictor of product innovation in Sepah bank branches in Fars province.
ملخص الجهاز:
نقش بافتار يادگيري پالا در نوآوري سازماني شعب بانک سپه استان فارس 1* مهدي اسماعيلي 2 احمدرضا بياتي 3 سعيد منصوريان طبائي 4 محمد حسين مسعودي تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٨/٠٧ تاريخ چاپ : ١٣٩٩/٠٨/١٧ چکيده امروزه سازمان ها براي دوام و بقا و در جهت حفظ مزيت رقابتي خود لازم است روش ها و دانش منسوخ خود را کنار گذاشته و از دانش و تکنولوژي هاي نوين استفاده نمايند.
از آنجايي که اين امر در بافتاري مناسب صورت مي گيرد از اين رو در تحقيق حاضر به بررسي نقش بافتار يادگيري پالا در نوآوري سازماني شعب بانک سپه استان فارس پرداخته شده است .
Akgun, Keskin & Byrne 2.
Niininen, Buhalis & March 8.
Damanpour,Walker & Avellaneda 5.
Jiménez-Jiménez, Sanz-Valle & Hernandez-Espallardo 15.
بافتار يادگيري پالا و نوآوري سازماني سپدا-کريون ، سگارا-ناوارو و خيمنز-خيمنز (٢٠١٢) نيز بر اين باورند که جايگزيني دانش قديمي اساسي براي سازمان هايي است که خواستار توليد محصولات و ارائه خدمات نوين هستند.
Yang,Chou & Chiu 7.
بحث و نتيجه گيري اين تحقيق با هدف بررسي نقش بافتار يادگيري پالا در نوآوري سازماني شعب بانک سپه استان فارس انجام گرفت .
Organizational emotional capability, product and process innovation, and firm performance: an empirical analysis, Journal of Engineering and Technology Management, 26(3), 103–130.
Knowledge Management and the SECI Model: A Study of Innovation in the Egyptian Banking, PhD edn, University of Stirling, UK.
International Journal of Innovation, Management and Technology, 24(8),745–61.
The Effect of Knowledge Management on Organizational Innovation: Evidence from Banking Industry.