خلاصة:
در این مقاله کوشیده ایم گفتمانی تحلیلی از منظر هرمنوتیک مدرن و بعد زیبایی شناختی، در چهار جستار آگاهی، آزادی، مسوولیت - التزام، و زمان – تاویل در جهان متن سارتر و لوکاچ - مصداق کلیت های آگاه و زمان مند جهانی - و تاثیر آن را در جهان تصویری مسلمیان - یکی از مصداق های کلیت تصویری جامعه هنری ایران - گسترش دهیم. در این تحلیل، مفاهیم بنیادین از پیکر سنتی و ذات باورانه شان دور شده، و در چارچوب افق دلالت های معنایی امروزی شان در جهان متن تاویل شدند. هم چنین نحوه شناخت مبانی فکری، استوار ماندن بر مبانی اندیشه انتقادی و منطق مکالمه، پایان حاکمیت ایقان مفاهیم بنیادین و محدوده تنگ اطمینان، و نیز این واقعیت که تاویل ها یا حقایق هر کلیت زمان مند نتیجه روی آورندگی شان به جهان بوده، و فقط یکی از تاویل ها یا حقیقت ها، و متفاوت از تاویل ها یا حقایق دیگر است و نهایی نیست روشن شد.
روش تحقیق روی آورندگی، تحلیل گفتمان، و آغاز از ادراک معاصر است. نتایج هم نشان می دهد، هدف نهایی، فهم جهان متن کلیت های آگاه و زمان مند از بعد زیبایی شناختی هستی شناسانه در هر مرحله از فرآیند کلیت سازی، و ساخت حقیقت های کثرت گرا به منظور تحقق فاعل پراکسیس در خویشتن و در دیگران، و پذیرش مسوولیت ناشی از تفکر زیبایی شناختی خودمان است.
In this article, we have tried to develop analytic conversation from modern harmonic aesthetic aspect point of view in four themes " Awareness, Freedom, Responsibility- Accompanying and Time -Interpretation" in Sartre and Lukach World-wide- evidences of World -wide awareness and temporal generalities and its effect on Mosleman's visual world -one of visual generalities of Iran art Society. In this analysis, fundamental concepts have been away from their traditional body and their natural belief and they were interpreted in world - wide to day meaningful of reasoning frame, also thought basis recognition manner, emphasizing on critical thought, and conversation logic end of fundamental concepts certainty domain and limited confidence and also this fact that, interpretations or truths of each temporal generality is the result of their approaches to the world, and it is clear that, only one of interpretations, or truths is different from other interpretation or truths and it is not final.
Research method is approaching, conversation analysis, and starting to comprehend nowadays. The result shows that, final goal is to understand world -wide awareness and temporal generalities from aesthetic recognition point of view of existence in each step of generality processing, and making the pluralist truth in order to realize proxies in himself and others and admission of responsibilities due to aesthetic thought of ourselves.