خلاصة:
جستار حاضر به واکاوی قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانهای فوتبال میپردازد. برای این منظور، عنوانهای خبری هشت روزنامۀ ورزشی فارسیزبان شامل هدف، خبر ورزشی، ایران ورزشی، ابرار ورزشی، گل، پیروزی، شوت و استقلال در یک بازۀ زمانی سهماهه از اول شهریورماه تا پایان آبانماه 1398 استخراج شده و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی (لیکاف، 1993؛ لیکاف و جانسون، 1980، 1999) و نیز برپایۀ دیدگاههای کووچش دربارۀ قلمروهای مبدأ استعاری (کووچش، 2010) مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین قلمروهای مفهومی مبدأ عبارتند از: جنگ، مسیر، متافیزیک، پدیدههای طبیعی، حیوانات، ماشین، بازی و ورزش، ساختمان، سلامت و بیماری، هنر، نور و تاریکی، مدرسه، قدرت و سیاست، آشپزی و خوراک، دریا و فعالیتهای دریایی، گیاهان. در کل، استعارهها در عنوانهای خبری فوتبال دارای سه کارکرد عمدهاند: الف) جلب توجه مخاطب و ترغیب او به مطالعه و پیگیری خبر؛ ب) تسهیل بیان مفاهیم و موضوعات پیچیده و انتزاعی فوتبال به شیوهای هنرمندانه و جذاب؛ ج) کمک به درک این مفاهیم از سوی مخاطب. این کارکردها در نهایت موجب تسهیل و تحکیم ارتباط میان رسانه و مخاطب میشوند که تأییدی است بر دیدگاه کووچش (2014) مبنی بر اینکه استعاره علاوه بر کارکرد شناختی، کارکرد ارتباطی مهمی نیز در گفتمان دارد.
The present study explores the metaphorical source domains in football media discourse. The news headlines for eight Iranian sport newspapers including Hadaf, Khabar Varzeshi, Iran Varzeshi, Abrar Varzeshi, Gol, Pirouzi, Shoot and Esteghlal were extracted in a three-month period from September 2009 to the end of November 2010 and have been studied within the framework of conceptual metaphor (Lakoff, 1993; Lakoff and Johnson, 1980, 1999). The results show that the most important metaphorical source domains are: war, path, metaphysics, natural phenomena, animals, machines, games and sports, buildings, health and disease, art, light and darkness, school, power and politics, cooking and food, sea and marine activities, and plants. In general, metaphors in football news headlines have three major functions: a) getting the attention of the audiences and encouraging them to read and follow it. b) Facilitating the expression of complex and abstract concepts of football in an artistic and engaging manner by the media. c) Helping the audiences understand these concepts. These functions ultimately facilitate and reinforce the relationship between the media and the audience, and confirm Kövecses’s (2014) view that in addition to its cognitive function, metaphor has an important communicative role in discourse.